Delen via
Twitter opent Nederlands kantoor
Twitter is op zoek naar medewerkers voor het nieuw te openen kantoor in Amsterdam, zo bericht Nu.nl. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat de gebruikers nergens ter wereld sinds de start van de microblogdienst zo actief zijn als de Nederlanders. Het bedrijf wilt profiteren van de volwassen markt en gaat advertenties verkopen aan bedrijven. Momenteel zijn ongeveer 3 miljoen Nederlanders actief op Twitter, die door het nieuwe kantoor nog beter bediend moeten worden.
Doelgroepen
Twitter toont al langer advertenties in de vorm van ‘uitgelichte’ tweets, trends en accounts, maar door gesponsorde tweets en volgsuggesties te baseren op wie gebruikers al volgen, kunnen specifieke doelgroepen worden bereikt. Tony Wang, hoofd van de Britse afdeling van Twitter, benadrukt dat het bedrijf vooral wil dat adverteerders kunnen versterken wat ze al doen op Twitter: “Er is ruimte op de site om banners te tonen, maar dat voelde niet als de juiste benadering”, zegt hij. “In plaats daarvan vroegen we ons af wat merken zelf al deden. Ze hadden contact met gebruikers, gaven productinformatie en nieuws.” Dergelijke tweets kunnen merken meer onder de aandacht brengen, maar daarnaast kunnen tweets worden getoond aan mensen die het account van een merk niet volgen, maar waarvan het algoritme van Twitter denkt dat ze wel interesse in een product hebben.
Veel mensen volgen uit zichzelf al de officiële pagina’s van merken en staan dus meer open voor advertenties, net als dat op Facebook al even het geval is. Tevens sluit het naadloos aan op de verschuiving naar contentmarketing. Toch is het de vraag of dit echt van de grond gaat komen, zo worden de geluiden dat de groei van Twitter in Nederland afvlakt steeds harder en is het nog steeds zo dat het om een relatief kleine groep gebruikers gaat die echt actief zijn.