By Published On: 12 februari 2021299 words1.5 min read

Delen via

Onlangs heeft Newcom nieuwe cijfers gepubliceerd vanuit het jaarlijkse onderzoek over social media gebruik van Nederlanders (15 jaar en ouder, N=7.000). In dit artikel nemen we je mee in de belangrijkste inzichten. 

The Big Five

Over het algemeen stijgt het social media gebruik, waarbij met name Instagram en YouTube een sterke groei laten zien ten opzichte van 2019. De top 5 is onveranderd in vergelijking met vorig jaar: 

  2019  2020  +/- (#)  +/ (%) 
WhatsApp  11,9 miljoen  12,1 miljoen  + 220.000  +2% 
Facebook  10,1 miljoen  10,4 miljoen  + 230.000  +2% 
YouTube  8,7 miljoen  9,1 miljoen  + 430.000  +5% 
Instagram  4,9 miljoen  5,6 miljoen  + 710.000  +14% 
LinkedIn  4,6 miljoen  4,7 miljoen  + 70.000  +2% 

 

WhatsApp is in bijna alle leeftijdsgroepen onmisbaar geworden, alleen onder Nederlanders van 65+ is nog ruimte voor groei. Tijdens corona ziet het platform ook een stijging in het gebruik van videobellen. 

Voor Instagram wordt in het onderzoek aangegeven dat de groei is afgevlakt, met name onder de jongere doelgroep (15-19 jaar). Onder Nederlanders van 20-64 jaar en 80+ is daarentegen nog wel een (lichte) stijging waarneembaar. 

Onder de overige platformen is een sterke groei zichtbaar bij Twitter (+13%), Snapchat (+13%) en TikTok. De laatstgenoemde trekt zo’n 0,7 miljoen Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder, en 425.000 gebruikers tussen de 6 t/m 14 jaar. 

Dagelijks gebruik 

Ook in het dagelijks gebruik zien we een groei, waarbij Instagram in absolute aantallen (+770.00) en percentages (29%) het hardst is gestegen. Gevolgd door YouTube met 345.000 gebruikers per dag. In percentages zijn daarnaast LinkedIn (+26%), Twitter (+25%) en SnapChat (+17) flink gestegen in.  

Wat betekent dit voor online campagnes? 

In een eerder artikel lieten we al weten dat de kosten per 1.000 (CPM) op veel platformen is gedaald vanwege een stijging in het gebruik. Hiermee stijgt vaak ook de beschikbare advertentieruimte, kortom er is meer aanbod. Voor campagnes betekent dit dat we tegen relatief lagere kosten zichtbaar kunnen zijnkunnen optimaliseren naar websiteverkeer of conversies. Nieuwsgierig naar wat wij voor jou kunnen betekenen op het vlak van online campagnes? Neem contact met ons op! 

Delen via