Delen via
Er is nog veel honger op de wereld, en uit onderzoek is naar voren gekomen dat de werkwijze van de grootste en meest invloedrijke voedselbedrijven, de zogeheten Big Ten, hier voor een groot deel de reden van is. Met Behind the Brands voert Oxfam Novib een wereldwijde campagne om het huidige voedselsysteem te verbeteren. Tienduizenden mensen hebben zich al aangesloten bij de wereldwijde beweging die wil dat de levensmiddelenbedrijven hun beleid aanpassen en bijdragen aan een eerlijk voedselsysteem. De Behind the Brands-scorekaart vergelijkt en beoordeelt het beleid en de beloftes van de grootste voedselbedrijven. Dat gebeurt op diverse thema’s, van water tot vrouwen. Nu is het tijd voor het 2e thema, land en suiker.
De suiker die in frisdranken is verwerkt, blijkt in veel gevallen te zijn geproduceerd op land dat is ingepikt van boeren in ontwikkelingslanden. Hele gemeenschappen verliezen zo hun bron van voedsel en inkomen. Oxfam Novib wil Coca-Cola, PepsiCo en Associated British Foods ertoe bewegen hun werkwijze aan te passen en ervoor te zorgen dat hun suiker niet van gepikt land komt. Om veel mensen aan te spreken staat de campagne vandaag live met een mooie en impactvolle takeover op de site van De Volkskrant. Doe je nog niet me? Ga dan naar thebittertasteofsugar.com en laat je stem horen!