By Published On: 25 januari 2021455 words2.4 min read

Delen via

We zijn het er allemaal over eens dat 2020 een bijzonder jaar was. De coronapandemie heeft veel veranderingen teweeggebracht in ons dagelijks leven. Simpelweg lunchen in een café of restaurant zit er niet in, ook festivals zijn tijdelijk uit den boze. In plaats daarvan doen we actief aan social distancing en gebruiken we desinfecterend handgels en mondmaskers. Als gevolg van de pandemie is ook ons online mediagedrag veranderd. Thuiswerken, online vergaderen, digitale sportlessen, online shoppen, up-to-date blijven over alle ontwikkelingen: allemaal vaste onderdelen binnen ‘het nieuwe normaal’. Dit is ook zichtbaar in de recente NOBO-jaarcijfers. In dit artikel duiken we wat dieper in op de nieuwsplatforms.

Nieuwsplatforms en de informatiehonger van Nederlanders 

De cijfers laten zien dat eind 2020 bijna 8 op de 10 Nederlanders het nieuws online volgen. In 2020 is het maandbereik van online nieuwsmedia met 6 procentpunten gestegen. Waarbij we met name zien dat berichtgevingen in maart zorgeden voor een piek. Andere pieken in november, zijn te herleiden naar o.a. het vuurwerkverbod, toeslagenaffaire en de verkiezingen in de VS. 

Grafiek met het bereik per maand van nieuwsplatforms in 2019 en 2020

Maandbereik in genre Nieuws en Actualiteiten (bron: NOBO)

De grootste piek in mediagebruik lag overigens op 15 maart 2020, waarop de eerste lockdown is gestart. Op deze dag waren Nederlanders gemiddeld 68 minuten online, dit is gemiddeld 68% meer dan op een ‘normale dag’. 

RIVM 

Een belangrijke nieuwkomer in de resultaten van NOBO is, niet geheel verrassend, de website van het RIVM. Sinds het voorjaar bezochten veel mensen deze site om meer informatie over Covid-19 te verkrijgen. Na de invoering van de intelligente lockdown daalde het aantal bezoekers, maar in het najaar en december  

Toplijsten 

Een vast onderdeel van de jaarcijfers, zijn de toplijsten. Hierin is een top-25 van de Nederlandse mediamerken die worden mee gemeten door NOBO. Nagenoeg alle mediamerken in deze lijst hebben afgelopen jaar meer bezoekers ontvangen. Het maandbereik steeg gemiddeld met 27%. In de lijst is een groot aantal nieuwsplatforms opgenomen, maar het tweedehands platform Marktplaats gaat aan kop. 

Top 25 bereik per maand nieuwsmedia in 2019 en 2020

Top-25 maandbereik 2020 (bron: NOBO)

Wat is de invloed hiervan op online advertising? 

Door de stijging in de online mediaconsumptie, zagen we afgelopen jaar de online advertentieruimte toenemen. Met als gevolg dat de gemiddelde kosten per 1.000 (CPM) voor bijvoorbeeld programmatic display en social kanalen (zoals Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn) zijn gedaald. Het werd dus voordeliger om online zichtbaarheid te realiseren. Deze daling heeft overigens geen negatief effect gehad op de prestaties; de CTR en CPC bleef gelijk/lager. Nu nog zien we dat de CPM-tarieven lager liggen dan voor de coronapandemie. Voor online video zien we daarentegen dat we sterk afhankelijk zijn van de periode. Zoals ‘vertrouwd’ was Q4 een stuk drukker, en heeft dit niet geleid tot lagere CPM-tarieven. 

Wil jij weten wat we voor jou kunnen betekenen op het gebied van Online media? Neem contact met ons op. 

Delen via