Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

25-03-2020:

Zoekgedrag in tijden van het coronavirus

Dat het coronavirus ons bezighoudt is duidelijk. De impact van alle maatregelen laat ons achter met een hoop vragen. Welke symptomen horen bij COVID-19? Mogen kinderen wel buitenspelen en waarom is iedereen toch toiletpapier aan het hamsteren? Voor een antwoord op deze vragen wenden we ons niet alleen tot het RIVM, de dokter of Whatsapp-kettingberichten, maar in groten getale ook tot Google. Ons zoekgedrag laat verschillende trends zien. Grote aankondigingen worden opgevolgd door hoge pieken in aanverwant zoekverkeer. Nederlanders zijn online (en offline) massaal op zoek gegaan naar boodschappen. Zoekopdrachten naar vakanties zitten in een vrije val. 

Over heel de wereld neemt de zoekinteresse naar het coronavirus toe. In de laatste zeven dagen was er vooral relatief veel zoekverkeer vanuit Oeganda. In de rest van dit artikel kijken we alleen naar het zoekgedrag binnen onze eigen landsgrenzen. 

 

Ondanks dat de besmettingen in Nederland zich concentreren in het zuiden des lands, komt een significant deel van de interesse in het coronavirus vanuit Noord-Holland en Flevoland. 

 

Het weer -toch een van de dingen waar wij Nederlands maar zelden over uitgepraat raken- moet nu ook het onderspit delven als het gaat om zoekopdrachten via Google. 

 

De lijn die de interesse in het coronavirus weergeeft laat een aantal sleutelmomenten zien. 

  • Op dinsdagavond 25 februari wordt bekend dat een Duitse man positief getest is op COVID-19. Hij zou een week eerder in Nederland zijn geweest.
  • 27 februari wordt in de avond bekend dat er in Nederland een patient positief is getest op corona.
  • De volgende ochtend op 28 februari komt een tweede besmetting aan het licht.
  • 12 en 15 maart laten zien dat na de aankondigingen van (aanvullende) maatregelen Nederlanders massaal op zoeken gaan naar het onderwerp corona.
  • Verrassend genoeg zorgt de toespraak van Koning Willem-Alexander op vrijdag 20 maart niet voor een nieuwe piek.
  • Het weekend daaropvolgend is er een kleine toename zichtbaar op zondag. Datzelfde weekend is er veel ophef over dagjesmensen op de stranden en in de bossen.

Het is niet alleen corona waar we naar zoeken. Een aantal zaken zit dankzij de uitbraak sterk in de lift. Zo zocht Nederland zich suf naar (online) boodschappen doen en virtuele vergadersoftware zoals Zoom en Microsoft Teams. Omdat we ons thuis moeten vermaken zien we zoekopdrachten naar speelgoed en spelletjes ook sterk toenemen.

 

Andere zaken zoals de zomervakantie en nieuwe kleding genieten nu even minder prioriteit. De horeca zit ook in de hoek waar de klappen vallen. Daar lijkt Thuisbezorgd dan weer van te profiteren.

 

Deze trend lijkt alleen maar meer vragen op te roepen.

 

Zoektrends geven een goede indicatie van onze intenties en prioriteiten. Noodgedwongen zoeken we ons plezier in kleinere zaken en lijken sommige Nederlanders zich voor te willen bereiden op een eventuele lockdown. Enkele zoektrends zijn enigszins vermakelijk om te zien en andere trends bieden kansen. De toegenomen interesse in (online) spelletjes is een voorbeeld van zo een kans. Neem voor een branche-specifiek onderzoek of vragen over eventuele kansen contact met ons op.