Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

07-03-2019:

Search Ads 360: de toekomst van zoekmachines

Zoekmachinemarketing is populair en een belangrijk onderdeel van de marketingmix, waarbij de zoekmachines Google en Bing in Nederland het meeste worden gebruikt. Maar hoe kan je meer uit deze zoekmachines halen en de campagnes verder uitbouwen? Met Search Ads 360 zijn er veel nieuwe features beschikbaar om je zoekmachinemarketing naar een hoger niveau te tillen.

Wat is Search Ads 360 (SA360)?

Search Ads 360 is een onderdeel van het Google Marketing Platform. Vanuit Search Ads 360 kunnen Zoeknetwerk-campagnes van Google Ads, Bing, Yahoo en Baidu worden ingezet en gemanaged vanuit één platform. Hierdoor is er via één centrale plek een duidelijk beeld van de resultaten van alle zoeknetwerk-campagnes en -advertenties.

Voordelen Search Ads 360 ten opzichte van Google Ads.

  • Data in Search Ads 360 is nagenoeg real-time, in tegenstelling tot Google Ads waar een vertraging tot 24 uur kan plaatsvinden.
  • Effectiever en efficiënter: vanuit één plek een beeld van de prestaties van alle zoeknetwerk-campagnes.
  • Het gebruiken van geavanceerde biedstrategieën en optimalisaties die over de verschillende zoekmachines gedraaid kunnen worden.
  • Mogelijkheid om eigen metrics in te stellen waardoor het gewicht van verschillende conversies bepaald kan worden.
  • Uitgebreide en gedetailleerde rapportages (incl. meerdere kanalen).
  • Mogelijkheid om offline conversies te uploaden.
  • Verbind de campagnes in het zoeknetwerk met andere digitale kanalen (display en video).

Search Ads 360 geautomatiseerde biedstrategieën
Doordat er via Search Ads 360 meer data beschikbaar is, de data nagenoeg real-time is en nauwkeuriger is zijn de algoritmes voor smart bidding (automatiseren van biedingen) via dit systeem veel geavanceerder.

Naast alle voordelen zijn er ook restricties aan het platform. De geavanceerde biedstrategieën voor het optimaliseren naar conversies vereist een minimaal aantal van 20 conversies per week over een periode van 30 dagen. Dan pas kan de biedstrategie effectief leren/werken. Voordeel is dat deze strategie over alle campagnes heen gelegd kan worden.

Als we kijken naar de vereisten vanuit Google Ads moeten voor geautomatiseerde biedstrategieën voor conversies een minimum van 15 conversies per maand behalen. Het verschil met Search Ads 360 is dat deze vereiste werkt op minder input van conversiedata.

Wat is een geautomatiseerde biedstrategie?
Een geautomatiseerde biedstrategie maakt gebruik van algoritmes om biedingen te bepalen voor het optimaliseren (ook wel machine learning genoemd). De biedstrategie kan bijvoorbeeld worden ingezet om conversies te maximaliseren, conversies tegen een bepaalde CPA of Return on Investement (ROI) te behalen. Op basis van historische data (dagen, tijden, apparaten, zoekwoorden, advertenties etc.) en een algoritme kan Google (het systeem) een inschatting maken wanneer de campagne getoond moet worden om het maximaal aantal conversies uit de campagne te halen.

Geautomatiseerd bieden geeft de mogelijkheid om campagnes efficiënter uit te voeren en prestaties te verbeteren. Campagnes worden responsiever met realtime gegevens, analyses en bodaanpassing door machine learning van Google. Via Search Ads 360 is het mogelijk om op portfolioniveau deze biedstrategieën in te steken, waardoor ze over meerdere zoekmachines gedraaid kunnen worden.

Search Ads 360 in de praktijk
Door alle zoekmachines onder één platform te beheren is het efficiënter en effectiever om zoekmachine-campagnes te optimaliseren. Prestaties van advertenties en zoekwoorden kunnen over verschillende zoekmachines geanalyseerd en geoptimaliseerd worden.

Door automatische biedstrategieën in te zetten hoeven biedingen niet meer handmatig bijgehouden te worden. Door te kiezen voor het optimaliseren naar conversies gaat het systeem op basis van machine learning optimaliseren naar meer conversies en waar aangegeven tegen lagere kosten per conversie. Doordat er in Search Ads 360 meerdere zoekmachines worden ingezet is er meer data beschikbaar voor het platform om te leren en dus te optimaliseren om zo betere resultaten (meer conversies) te behalen. Kortom, het optimaliseren van campagnes naar de primaire doelstellingen van de klant. 

Wat is er nog meer mogelijk met Search Ads 360 (SA360)?


Doelgroepen
Creëer en deel doelgroepen over verschillende campagnes. Leer meer over je eigen doelgroepen en deel deze doelgroepen met Display en Video 360. Voeg retargeting doelgroepen toe om retargeting doelstellingen te behalen. Met name het delen van doelgroepdata met Display en Video 360 is een waardevolle toevoeging voor adverteerders en campagnes. Deze optie maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de best presterende doelgroep(en) vanuit Search Ads 360 toe te voegen aan een displaycampagne.

Integratie Display en Video 360 en Search Ads 360
Via het Google Marketing Platform is het mogelijk om de integratie te zoeken met andere inzetten/campagnes in Display en Video 360. Hierdoor is het toekennen van conversies via meerdere kanalen mogelijk. Op basis van deze data kan de customer flow nog beter in kaart gebracht worden en de uitingen op elkaar afstemmen. Bijvoorbeeld de gebruiker ziet eerst een display advertentie en gaat de volgende dag zoeken via Google naar desbetreffende product. Daarnaast kan het gekoppeld worden aan Google Analytics 360 en bijvoorbeeld Data Studio voor een visuele weergave van de data/resultaten.  

Inventory Feed Management
Vanuit een Inventory Feed is het mogelijk om automatische campagnes op te zetten. Door een directe koppeling met de feed worden campagnes, advertentiegroepen, advertenties, zoekwoorden en sitelink automatisch geüpdatet. Dit is voornamelijk heel handig voor online verkopen, zoals schoenen. Met deze feed kan je bijvoorbeeld specifieke zoekwoorden creëren voor elk product dat je verkoopt. Hierbij worden automatisch advertenties gegenereerd met de meest up-to-date prijs.

Facebook
Het is nu ook mogelijk om betaalde Facebook-campagnes in Search Ads 360 te integreren. Facebook-campagnes kunnen worden gemeten en gerapporteerd. Attributie tussen verschillende kanalen is hierdoor beschikbaar en doelgroepen kunnen gedeeld worden. Bekijk welke Facebook-campagnes het meeste bereik behalen en welke de meeste conversies behalen.

Search Ads 360 bij DMM:

Wil je meer weten over het inzetten van Search Ads 360 en hoe we jouw zoekmachine inzet naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem dan contact op met één van onze experts.

Door
Angela Lustenhouwer

Search Engine Marketing Consultant