Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

25-04-2019:

Radioluistercijfers februari-maart 2019

Vandaag zijn de nieuwe radiocijfers feb-mrt 2019 bekend geworden. We zien een aantal belangrijke verschuivingen als we deze vergelijken met vorig jaar. Even de belangrijkste verschuivingen op een rijtje. 

 

Ochtend (ma – vr 6.00 – 9.00 uur) doelgroep 20 – 49 jaar

De ochtendshow van Radio 538 verliest 18% marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar binnen het tijdvak 6-9 uur in de ochtend (ma-vr). Van 24,7% naar 20,2% marktaandeel. We kunnen concluderen dat dit toch te maken heeft met het Evers-effect. Het marktaandeel zakt overigens sneller dan het netto bereik in de doelgroep 20-49 jaar. Ze behalen nog steeds 1.1 miljoen luisteraars en dat is 6,2% minder dan vorig jaar.

We zien voornamelijk dat Q profiteert van deze daling bij 538. Zij stijgen in dezelfde doelgroep binnen dit ochtend tijdvak met 34% (van 12,9% naar 14,2% marktaandeel). Mattie & Marieke doen dus goede zaken. Qmusic is daarmee terug op het niveau van 2017 toen Mattie het nog deed met Wietze.

Middag (ma – vr 6.00 – 19.00 uur) doelgroep 20-49 jaar

Ook is het interessant om te kijken naar de cijfers in de middag (16.00 – 19.00 uur), Zo Scoort Veronica in de middag beter met Wilfred Genee dan voorheen (3,9% naar 5,2% marktaandeel doelgroep 20-49 jaar). Ook laat Qmusic met Domien Verschuuren een flinke stijging zien van 12,4% naar 14,8%.  Ook Sky Radio stijgt weer naar het niveau van 2017 en realiseerde een marktaandeel van 9,1%. Coen & Sander blijven stabiel met een aandeel van rond de 17% maar groeien iets in het aantal luisteraars.

De verliezers in de middag zijn 3FM (van 6,8% in 2018 naar 4,2% in 2019). Ten opzichte van 2017 is deze zender zelfs gehalveerd. Opvallend is ook dat NPO Radio 1 flink verliest van 3,6% naar 2,8%.

Gehele tijdvak (06.00 – 24.00 uur, maandag - zondag)

Over de gehele linie (ma-zo 6.00 – 24.00uur) zien we dat Radio 10 de grootste winnaar is met een marktaandeel stijging van 42% (van 8,1% naar 11,5%). Opvallend is verder dat NPO Radio 1 (-30%) en 3FM (-21%) ook flinke verliezen lijden.  Het verlies van NPO Radio 1 heeft veel te maken met het feit dat er vorig jaar Olympische winterspelen waren.

Marktaandeel Doelgroep 20 – 49 jaar (ma-zo 6.00 – 24.00 uur)

Bron: NLO/GFK maandag t/m zondag 06.00 – 24.00 uur

Door
Willem Jan Nouwens

Partner