Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

16-11-2020:

Maak je klaar voor Black Friday

Het is een van de vele fenomenen die wij vanuit Amerika hebben overgenomen: Black Friday. Vrijdag 27 november is het zover; dé dag met superdeals die kopers niet willen missen. Black Friday is ontzettend populair en niet enkel onder de consument. Ook bedrijven worden steeds creatiever met het adverteren van hun producten rondom deze dag. Is jouw merk al klaar om online goed zichtbaar te zijn tussen al het Black Friday geweld?

Het is geen geheim dat kopers gevoelig zijn voor voordelen en kortingen. Vooral gedurende de laatste maanden van het jaar en de feestdagen in zicht, tik je toch liever een mooi Airfryer met 25% korting op de kop dan dat je de volle mep moet betalen. Maar hoe val je als adverteerder op tussen alle andere merken die precies hetzelfde willen doen?

Volg de doelgroep

Het is zeer belangrijk om te onderzoeken waar de doelgroep actief is en waar je hen dus het beste kunt bereiken. Je wilt natuurlijk niet misgrijpen en budget uitgeven zonder bereik te realiseren. Daarom is een doelgroeponderzoek meer dan noodzakelijk. Kies de juiste demografische kenmerken, locaties en categorieën en je zult zien dat dit tot een positief resultaat zal leiden.

Zorg voor een opvallende maar eenduidige uiting

Je wilt dat je doelgroep je direct herkent, dus houd je vast aan je huisstijl en geef je logo goed weer. Ook is het niet geheel onbelangrijk om duidelijk je boodschap te vermelden en de doelgroep te enthousiasmeren over wat je te bieden hebt.

Adverteer niet enkel op de dag zelf

Voorbereiden is het halve werk, ook als het om winkelen gaat. Veel consumenten slaan een week voor Black Friday al aan het oriënteren, want waar vind je nou de beste aanbieding? Daar wil je uiteraard niet pas op de dag zelf achter komen. Daarom is het raadzaam om voorafgaand aan Black Friday al goed zichtbaar te zijn en geïnteresseerde bezoekers naar je website te leiden.

Zorg voor een goede en overzichtelijke landingspagina

Zodra je je consumenten zover hebt gekregen om op je advertentie te klikken en naar de landingspagina te leiden, wil je ook dat zij daadwerkelijk een conversie doen. Het is daarom belangrijk om voor een goede structuur in je website te zorgen. Maak het gemakkelijk voor de consument en zorg dat zij niet teveel hoeven te klikken voordat zij hun gewenste product kunnen vinden en de aankoop kunnen voltooien.

Helaas zal Covid-19 ook hier enig roet in het eten gooien, daar de fysieke winkels nog steeds aan restricties verbonden zijn en dat voorlopig niet lijkt te veranderen Het is daarom raadzaam om goed na te denken over het online proces van je merk – van adverteren tot verzending. Er blijkt namelijk een ruime verdubbeling van online aankopen te worden verwacht. Meer dan de helft (54%) van de Nederlandse online shoppers wil dit jaar één of meerdere producten met een Black Friday korting kopen.

Welke cijfers daar nog meer bij horen, vind je hieronder in de factsheet

Factsheet Black Friday Klarna
Bron: Klarna, 2020
Door
Priscilla Teunissen

Digital Media Consultant