Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

26-03-2020:

Kijkcijferrecords sinds Corona-virus

Heel Nederland zit thuis. Althans, dat is de hoop, om de snelle verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dat veel mensen hier gehoor aan geven is duidelijk terug te zien in de kijkcijfers.

In jaren zijn deze niet zo hoog geweest. Mensen blijven graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kijken massaal naar het nieuws en de verschillende talkshows.  Maar ook programma’s die voor vermaak zorgen, zoals een RTL Boulevard en GTST laten zeer hoge kijkcijfers zien. We hebben de meest opvallende cijfers onder elkaar gezet.
 

  • De afgelopen twee weken (week 11+12) werd er gemiddeld een kwartier per dag langer TV gekeken
  • De schermtijd per dag steeg met 33 minuten t.o.v. de zelfde periode vorig jaar naar 225 minuten per dag
  • 38% van de totale kijktijd werd besteed aan nieuws- en actualiteiten programma’s, een stijging van 61% t.o.v. de ‘normale’ situatie
  • Naar de genres sport en fictie (series en films) werd aanzienlijk minder gekeken
  • Het Coronanieuws zorgde voor kijkcijferrecords bij diverse nieuws- en actualiteitenprogramma’s, o.a. voor DWDD

Gemiddelde kijkcijfers (weekniveau) van nieuws- en actualiteitenprogramma’s 6+ (Bron: SKO)
 

  • Naar de toespraak van Mark Rutte op 16 maart keken 7,4 miljoen Nederlanders
  • De toespraak van Koning Willem-Alexander trok 6,6 miljoen kijkers
  • Voor beide toespraken geldt dat veruit het grootste aandeel via de NPO keek
  • Overall ziet Ster het gemiddelde aantal mensen dat naar hun zenders kijkt stijgen van 7,7 miljoen naar 9,3 miljoen mensen per dag
  • RTL ziet een stijging van 21% in kijktijd naar hun zenders
  • Bij Talpa steeg de gemiddelde kijktijd met 16%
     

Verder zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd in programmering:
 

  • Jinek wordt een uur eerder gestart (21.30 uur) en loopt ook wat langer door
  • Op1 wordt elke dag uitgezonden, i.p.v. enkel doordeweeks
  • GTST wordt vanaf nu nog slechts vier dagen uitgezonden i.p.v. vijf, zodat er langer doorgegaan kan worden met de serie. Dit gezien het niet zeker is of de opnames van nieuwe afleveringen tijdig van start kunnen gaan.
  • Het uitvallen van sportevenementen zorgt voor aanzienlijk minder sportprogrammering, o.a. bij Veronica
  • Veronica-Inside gaat vooralsnog door, maar in aangepaste vorm
  • Actualiteitenprogramma’s die cruciaal zijn voor informatievoorziening in Nederland maken extra uitzendingen
  • Tot slot vinden alle (live-)uitzendingen zonder publiek plaats

Bron: SKO

Het vervelende voor de exploitanten is dat juist nu de kijkcijfers zo hoog zijn, en dus de voorraad aan grp’s zo groot is, er veel adverteerders zijn die juist hun budgetten terugtrekken of verlagen, omdat dit voor hen niet de juiste tijd is om te adverteren. Wat volkomen begrijpelijk is. Hierdoor profiteren de exploitanten niet of nauwelijks van de hoge kijkcijfers. Om het zo interessant mogelijk te maken om in deze tijd toch te gaan adverteren, passen zij hun commercieel beleid aan de komende maanden. Wat dat inhoudt, lees je verder op onze website.

Communications Director