Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

13-11-2020:

Hand op de knip of meer inzet? Media inzet tijdens een pandemie

Hoewel 2020 nog niet op zijn eind is, kunnen we nu al zeggen dat het jaar anders is dan de andere jaren. De komst van Corona heeft de wereld op zijn kop gezet en vanzelfsprekend ook invloed gehad op de inzet van media. Vanaf maart zien we dat adverteerders de consument met een andere boodschap proberen te bereiken en creatief proberen in te spelen op alle ontwikkelingen. Wij zijn gaan kijken of naast verandering in boodschap ook verschillen te zien zijn in de media budgetten die zijn uitgegeven afgelopen jaar. We zijn de cijfers ingedoken! 

Wanneer de totale mediabestedingen van de afgelopen 5 jaar naast elkaar leggen per maand, zien we dat van maart t/m juni 2020 een dip te zien is ten opzichte van de voorgaande jaren. De toenemende bestedingen naar de zomer toe die we in voorgaande jaren hebben gezien, blijven nu uit. Toen we na de eerste golf weer voorzichtig naar de terrassen, theaters gingen en zelfs het vliegtuig weer in stapten, lijken de bestedingen ook weer op eenzelfde niveau als voorgaande jaren te zitten. De uitgaven van de afgelopen maanden blijven nog iets achter ten opzichte van 2016 t/m 2019, maar er zit wel een opwaartse lijn in. Het is te vroeg om conclusies te trekken, maar het ziet ernaar uit dat de tweede Corona-golf minder invloed heeft op de bruto mediabestedingen dan de eerste golf.  

Bruto mediabestedingen totaal tussen januari en oktober 2016-2020
Bruto mediabestedingen totaal jan t/m okt 2016-2020. Bron: Nielsen Media 2020

Als we inzoomen op de verschillende branches zien we dat daar ook wat verschuivingen hebben plaatsgevonden. De top 3 branches in 2020 zijn hetzelfde als in 2019, ondanks een daling in bestedingen van bijna 8% in de Retailbranche en bijna 16% in de Voedings- en Levensmiddelenbranche. Wat niet als een verrassing komt is dat de branches die het meeste worden geraakt door Corona crisis ook de grootste daling laten zien in mediabudgetten. Horeca, Toerisme, Recreatie besteed zo’n 40% minder budget dan in 2019 en ook de Transport branche (-33%) heeft minder budget ingezet. Een andere opvallende daling is te zien in de Mode branche, daar is 40% minder mediabudget ingezet. De branches die meer hebben besteed t.o.v. 2019 is de Medische branche (+18%) en de Huis en Tuin branche (+13%).  

Bruto mediabestedingen top 12 branches jan t/m okt 2016-2020 Bron: Nielsen Media 2020

Er zijn ook adverteerders die dit jaar meer media inzetten. Zo is streamingsdienst Amazon bijvoorbeeld vanaf 2020 serieus gaan adverteren in Nederland. En ook binnen de branches zien we grote verschillen. Als we kijken naar de Retailbranche dan zien we dat de meer traditionele winkelketens als Hema (-56%), Hunkemöller (-67%) en de Bijenkorf (-59%) dit jaar fors minder besteden aan media. Maar dat de online retailer Bol.com (+61%) en de maaltijdbox-bezorger HelloFresh (+62%) veel meer besteden dan vorig jaar.  

Het is nog te vroeg om te zeggen of er een nieuwe trend wordt ingezet en we vanaf nu andere adverteerders gaan zien. De tijd zal het leren of de veranderingen blijvend zijn of niet. 

Door
Sophie Eskes

Communications Consultant