Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

20-11-2020:

Google Shopping Organic update: Vol verwachting klopt ons hart

Het moment is eindelijk daar. Google Shopping is nu ook organisch in Nederland beschikbaar en dat juist net voor de feestdagen. Prachtige kans om als webshop je producten nu extra te gaan promoten. Uiteraard is ook het betaalde Google Shopping beschikbaar om je producten op een goede positie te presenteren. Voor kopers betekent dit een groter aanbod aan producten uit verschillende webshops.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is het visueel zichtbaar maken van je producten via Google. Door de visuele mogelijkheden en productinformatie sluit het product aan bij de zoekopdracht van de gebruiker. Met Organische zichtbaarheid in Google Shopping is het nu mogelijk om gratis je producten te vermelden in Google Shopping.

Gratis adverteren op Google Shopping

In Google zijn verschillende tabjes te vinden. Waar mogelijkheden als afbeeldingen, maps en uiteraard Shopping tussen staan.  Als je gaat naar het speciale Shopping tabje kom je in een walhalla van Google Shopping producten terecht  Voorheen was al het aanbod gesponsord. Nu is er een onderscheid te zien in het bovenstaande: gesponsorde producten en de organische weergave van producten in Google Shopping. Hier kan je als gebruiker verschillende producten vergelijken op basis van je zoekopdracht/zoekintentie. De organische Shoppingresultaten zien er als volg uit:

Het gevecht op het gebied van E-commerce

Het uitrollen van gratis advertenties via Google Shopping komt niet uit het niets. Google is al een tijd geleden gestart met het E-commerce speelveld te betreden. Met als start de introductie van productadvertenties via Google Shopping. Dit om te kunnen concurreren met één van de grootste spelers op het gebied van E-commerce, namelijk Amazon.  Amazon en Google vechten al jaren om het verkrijgen van de beste plek in het aanbieden van E-commerce producten. Naast Amazon zijn er ook andere marketplaces die in de race zijn voor de nummer 1 positie in E-commerce.

Hierdoor was het voor Google van belang om ook gratis producten te vermelden in Google Shopping, zodat de consumenten ervaring te verrijken. Door een groter aanbod van producten betaald en organisch trekt Google meer publiek naar zijn zoekmachine.

Adverteren voor de feestdagen

Google is dus druk bezig met meer publiek naar Google Shopping te trekken. In deze periode waarin we met z’n allen veel thuis zitten, wordt online shopping steeds belangrijker als inspiratie en zoektocht naar cadeaus voor de feestdagen. Ben jij al voorbereid om de ervaring van de consumenten te verrijken tijdens de feestdagen via Google Shopping?

Bron: Frankwatching, 2020

Search Engine Marketing Consultant