Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

15-02-2019:

Google Marketing Platform: wat is het en hoe kan het jou helpen?

Waar komt Google Marketing Platform vandaan?

Google bood voorheen met Doubleclick en de Analytics Suite al tools aan om het hele marketingspectrum te coveren. Het was echter nog te moeilijk om Doubleclick en de Analytics Suite met elkaar te koppelen en inzichten te delen. Daarnaast was onvoldoende bekend dat Doubleclick onderdeel was van Google. Tijd voor een rebranding; op 27 juni 2018 werd Google Marketing Platform gelanceerd. GMP combineert de features van Doubleclick en de Analytics Suite en focust daarnaast met nieuwe features extra op de belangrijkste USP's van het platform; integratie en effectiviteit.

 

Het ontstaan van Google Marketing Platform; een integratie tussen de voormalige Doubleclick-stack en de Analytics Suite.

Wat is Google Marketing Platform?

Een geïntegreerde tool voor het inkopen, plannen, meten, testen en optimaliseren van online marketingactiviteiten. Het is hiermee een advertentie- en analyseplatform in één, waarmee Google het platform positioneert als ‘full stack technology suite’.

Google Marketing Platform is opgebouwd uit verschillende onderdelen. Het marketingtraject start vaak met Tagging van de website, zodat alles correct door kan worden gemeten. Hiervoor wordt Google Tag Manager gebruikt. Voor insights en analyse van de website en eerdere campagnes wordt Google Analytics gebruikt. Voor de planning en inkoop van media gebruiken we Display & Video 360 en Search Ads 360 en voor de visualisatie van alle data gebruiken we Data Studio.

Daarnaast bestaan er nog de websiteoptimalisatietool Optimize en onderzoekstool Surveys.

Voordelen GMP:

  • Sneller en effectiever werken; met de integratie kan er ook steeds meer geautomatiseerd worden.
  • Attributie over kanalen; door de integratie van alle kanalen is het mogelijk om conversies te attribueren. Hierdoor kunnen we elk kanaal, elke inzet en elke versie de juiste waarde toekennen in de Customer Journey. Hierdoor wordt het mogelijk om te sturen naar het conversiepad met de laagste kosten, waardoor we zo effectief mogelijk adverteren.
  • Betere controle over klantgegevens; het wordt een stuk makkelijker om klantgegevens te beheren en privacy van de klant te waarborgen.
  • Integratie: met het integration center is een plek bijgekomen waar de verschillende onderdelen van GMP gekoppeld kunnen worden aan andere producten, zowel binnen als buiten GMP. Hiermee wordt bijvoorbeeld het delen van doelgroepen tussen specifieke producten mogelijk. Hiermee wordt het gemakkelijker om data en learnings tussen de producten binnen GMP te delen, waardoor we effectiever campagne kunnen voeren.
  • Inzicht in doelgroep; naast inzicht in de Customer Journey wordt inzichtelijk welke personen op welke pagina’s zijn geweest. Specifieker; welk Google-profiel (gebaseerd op surfgedrag) de mensen hebben die op specifieke plekken komen. Dit kan weer gebruikt worden als input voor campagnes.

Onderdelen Google Marketing Platform

Bij het omschrijven van de onderdelen van GMP is het goed om onderscheid te maken tussen de versie met gratis producten en de versie met betaalde producten.

In de gratis versie zitten Google Analytics, Google Tag Manager, Data Studio, Optimize en Surveys.

In de betaalde versie is er te kiezen uit de volgende onderdelen:
Analytics 360, Tag Manager 360, Search Ads 360, Surveys 360, Optimize 360, Display & Video 360 en Data Studio. Deze producten zijn zowel los als gecombineerd af te nemen.

Analytics 360
Google Analytics 360 is de upgrade van Google Analytics. Hier zitten dus een aantal extra’s in:

  • De verwerkingssnelheid van data is groter
  • Het gebruik van Smart lists; hierin identificeert Google gebruikers op basis van gedrag de grootste kans hebben om te converteren.
  • Het gebruik van Google Signals; hiermee krijg je inzicht over cross-device tracking zonder de noodzaak om in te loggen. Je krijgt antwoord op de vraag hoeveel bezoekers meerdere apparaten gebruiken bij het bezoeken van je website.

Display & Video 360
DV360 is de tool waarin display en video-campagnes gepland, ingekocht en gemonitord worden. DV360 is deels een DSP, van waaruit op basis van specifieke doelgroeptargeting (Google-profielen en interesses) en biedstrategieën campagnes opgezet kunnen worden. Hierin is naast display overigens ook audio, video en native programmatic in te kopen. Enige tijd terug heeft Google hier de Marketplace aan toegevoegd.

Marketplace  
Een nieuwe toevoeging in Display & Video 360 is de marketplace. Hierin kunnen deals gesloten worden met exploitanten. De exploitanten hebben hierin hun audiences en titelpakketten op basis van bezoekersdata  beschikbaar gesteld, waarin onderhandeld kan worden over de inkoop van deze doelgroepen. Hiermee wordt het onderhandeltraject met de accountmanager gedigitaliseerd. Zo zijn nu ook de doelgroepen van Persgroep, Sanoma of NLProfiel in te kopen via het platform.

Daarnaast is een groot deel van de functionaliteiten in Campaign Manager doorgetrokken naar DV360. Dit waren voornamelijk functionaliteiten die ondersteunen bij de inrichting en planning van een campagne. Hierin wordt voor de campagne gepland welke data verzameld moet worden, welke doelgroepen opgebouwd moeten worden, wat doorgemeten moet worden en welke learnings we uit de campagnes op willen doen.

Kort gezegd kun je dus campagnes plannen, doelgroeplijsten maken, creatives opmaken, programmatic advertentieruimte inkopen en optimaliseren.

Search Ads 360
Binnen Search Ads 360 kunnen Google Ads, Bing en Yahoo worden gemanaged vanuit één platform. Het voordeel hiervan is dat er geavanceerde biedstrategieën over de platformen heen gedraaid kunnen worden.

Optimize 360
Hiermee kunnen eenvoudig A/B-testen opgezet worden. Doordat deze tool geïntegreerd is met de overige 360-producten komen er veel mooie kansen vrij. Zo kan per segment uit Analytics een specifieke versie opgezet en getest worden. Hierdoor is elke fase in de Customer Journey te optimaliseren.

Google Tag Manager
Een tool die al wat langer bestaat. Hiermee wordt het mogelijk om op een makkelijke manier de website door te meten. Hier is met GTM niet langer een webbouwer voor nodig. Hierin is ook een integratie met GMP mogelijk, waardoor floodlights (pixels) gemakkelijk geïmplementeerd kunnen worden op de site.

Data Studio
Data Studio wordt gebruikt om de campagnedata in te visualiseren. In Data Studio is het mogelijk om data van de geïntegreerde producten van GMP te importeren.

Zowel het gehele platform als de verschillende onderdelen hiervan worden aangeboden door De Media Maatschap. We hebben experts die gespecialiseerd en gecertificeerd zijn in de verschillende onderdelen van het platform.

De onderdelen van Google Marketing Platform.

Google Marketing Platform bij DMM:

We kunnen vanuit DMM zowel de implementatie als de consultancy rond het platform verzorgen.
Ook gebruiken wij het Google Marketing Platform ook voor de campagnes die we voor onze klanten inzetten.
Daarbij maken we bij DMM gebruik van onze eigen DMM360-methode.
Benieuwd hoe we met Google Marketing Platform jouw media-inzet naar een hoger niveau kunnen tillen?
En hoe we de DMM360 methode daarbij gebruiken?

Neem eens contact op, dan kunnen we samen kijken naar de kansen die er voor jou zijn met het gebruik van GMP.

+31 (0)20 616 00 40  

Digital Campaign Manager