Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

05-02-2020:

Friends of Search 2020: wat hebben we opgestoken?

Dinsdag 4 februari stond met rood omcirkeld in mijn agenda. Eindelijk was het zover: Friends of Search 2020. Voor wie er niet bekend mee is; FOS is hét congres in de Benelux voor de SEO/SEA specialist. Een kind droomt van Disneyland, de zoekmachine-marketeer van Friends of Search. Elk jaar is het weer een dag bomvol inspirerende sprekers die praten over onder meer marketing automatisering, omni-channel en technisch SEO. Ben je nu benieuwd wat er zo al verteld is, dan heb je geluk. In een kort verslag breng ik je weer helemaal op de hoogte.

Vertrouwen terugwinnen

De dag werd geopend door Rik van der Kooi, Corporate Vice President Microsoft Advertising. Hij start met een pleidooi voor de verschuiving van focus van toestemming naar vertrouwen. Adverteerders moeten zich bewust worden van hun verantwoordelijkheid naar de consument. Stel dus niet alleen de vraag óf je data mag verzamelen, maar vertel vooral ook waarom. Leg uit hoe advertentieplatformen werken waarop je actief bent. De relatie tussen zender en ontvanger moet op vertrouwen gestoeld zijn, niet uitsluitend op een vluchtig afgegeven toestemming. Dat deze verschuiving noodzakelijk is, laat recent onderzoek van GfK zien. (Meer weten over dit onderzoek? Kom eens langs voor een kop koffie!)

Het is niet voor niets dat de dag met een dergelijke boodschap wordt geopend. Tijdens Friends of Search worden niet alleen praktische zaken besproken, maar wordt er ook vooruitgeblikt op een mogelijke toekomst van de industrie. Enkele jaren geleden was hierbij automatisering het verhaal voor de toekomst, net zoals mobile first de jaren hiervoor een belangrijk (en veelvuldig terugkerend) onderwerp was. Die automatisering is inmiddels volledig ingeburgerd. De presentatie van Google over dit onderwerp kan ik inmiddels dromen. Zo duidelijk als het verhaal van Google is, des te meer tasten marketeers in het duister over de exacte afwegingen die het algoritme van Google maakt. Met Top Signals geeft Google inmiddels wel gehoor aan de vraag van marketeers om meer transparantie. De Top Signals laten een aantal van de invloeden zien waarop het algoritme geacteerd heeft. Een stap van Google om het vertrouwen in de automatische biedstrategieën te vergroten.

Geen vlucht zonder piloot

Airbus claimt de technologie te bezitten om vluchten zonder piloot uit te voeren. Toch is autonoom vliegen nog toekomstmuziek. De piloot is nodig om de belangrijkste zaken te monitoren en in te grijpen indien noodzakelijk.

Frederick Vallaeys, Optmyzr: “The automations are unaware of context (they’re not really that smart). You’ll want to set up some monitoring systems.”

Hetzelfde kan gezegd worden over het automatiseren van (zoekmachine)marketing. Google heeft het namelijk erg gemakkelijk gemaakt om snel veel budget in advertenties te investeren. Als dit niet op de juiste manier wordt opgezet en beheerd, dan zullen de resultaten ook tegenvallen. De presentatie van Freo laat zien dat dit niet door het algoritme komt, maar door de informatie die het gevoed krijgt. De formule kan dan wel goed zijn, als de inbreng incorrect is dan zal de uitkomst ook niet goed zijn. De terugkerende boodschap van de dag; vertrouw niet blind op alle nieuwe ontwikkelingen. Houd de controle in handen en blijf experimenteren. Persoonlijk geloof ik dan ook dat de combinatie van kennis, ervaring én de juiste toepassing van automatisering voor de mooiste resultaten zorgt.

Online kijken, kijken. Offline kopen, kopen

In een gezamenlijk presentatie gaven Google en Jumbo een kijkje in de keuken. Het is begonnen met de hypothese: investeren in generieke zoekwoorden heeft effecten op de totale winkelmandwaarde bij een winkelbezoek. Vervolgens brachten zij het proces voor een gedegen experiment in kaart. Het bestaat uit grofweg vijf fases.

  1. Definieer een hypothese
  2. Bepaal de randvoorwaarden van het experiment
  3. Het experiment inclusief pre test- en cool down-fase
  4. Analyse
  5. Feedback: stel een plan op om actie te ondernemen op basis van de uitkomsten

Na de uiteenzetting van het experiment, werden de mogelijke valkuilen en oplossingen hiervoor gedeeld. Het laatste onderdeel van de presentatie ging over de behaalde resultaten. Het experiment heeft de impact van SEA inzichtelijk gemaakt voor Jumbo. SEA had een zichtbare invloed op het koopgedrag in de winkel. Dit is niet verwonderlijk bij de aankoop van bijvoorbeeld een televisie. Die zal je online onderzoeken, prijzen vergelijken en waarschijnlijk ergens in een fysieke winkel willen bekijken. Dat er voor de aankoop van levensmiddelen een vergelijkbaar gedrag zichtbaar is, mag op zijn minst verrassend worden genoemd. De resultaten hebben ertoe geleid dat Jumbo andere nuances heeft aangebracht in hun campagnes.

Benieuwd welke impact SEA heeft op jouw bedrijfsresultaten, aan de slag met lokale campagnes van Google of wil je nog meer horen over Friends of Search? Bel gerust, ik help graag!