Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

19-06-2019:

DMM Mediaweek - Week 25

Het is woensdag 19 juni en tijd voor de 9e DMM Mediaweek! De nieuwe radiocijfers (april-mei) zijn bekendgemaakt, de Mediamonitor 2019 werd gepubliceerd en Facebook onthult zijn nieuwe cryptomunt. De Media Maatschap brengt je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de media!

Radiocijfers van april-mei zijn bekend

De radiocijfers van april-mei zijn gepubliceerd. Hieronder vind je onze belangrijkste bevindingen:

Radio 2 heeft binnen het tijdvak 06.00 en 24.00 uur en  de doelgroep 10 jaar en ouder opnieuw het grootste zenderaandeel (12%). Gevolgd door Radio 538 (11,2%) en Radio 10 (10,2%).

Bron: NLO apr-mei 2019, tijdvak 06.00 - 24.00 uur, doelgroep 10+

Ook als we kijken naar kantooruren (09.00 - 17.00 uur) en de avondspits (16.00 - 19.00 uur) is Radio 2 wederom de grootste zender, gevolgd door Radio 538 en Radio 10.

Bron: NLO apr-mei 2019, tijdvak 09.00 - 17.00 uur, doelgroep 10+

Bron: NLO apr-mei 2019, tijdvak 16.00 - 19.00 uur, doelgroep 10+

Kijkend naar alleen het ochtend tijdvak (06.00 - 10.00 uur) komen we binnen de doelgroep 10 jaar en ouder uit op andere resultaten. Binnen dit tijdvak is Radio 538 de grootste zender met een zenderaandeel van 12,7%. De ochtendshow met Frank Dane laat hierbij ondanks de daling van het aandeel in de ochtend toch nog een hoge positie zien. Radio 2 staat op nummer twee met een zenderaandeel van 12,1% en Radio 1 op nummer drie met 11,2%.

Bron: NLO apr-mei 2019, tijdvak 06.00 - 10.00 uur, doelgroep 10+

Ten opzichte van voorgaande jaren april-mei zien we in het tijdvak 06.00 - 10.00 uur grote verschuivingen. Radio 538 kwam in de afgelopen jaren uit op een minimaal zenderaandeel van 14%. In 2019 is dit gedaald naar 12,7%. Ook bij Sky Radio zien we een verschuiving. Van een zenderaandeel van minimaal 7,3% naar 6,4% in 2019. De grootste daling vinden we bij NPO 3FM: van 9,2% in 2015 naar 2,9% in 2019. Ten opzichte van 2018 zijn Radio 2 en Radio 1 iets gedaald. van 13,1% naar 12,1% en van 12,8% naar 11,2%. radio 10 is met een zenderaandeel van 4% in 2015 naar een zenderaandeel van 10,1% in 2019 enorm gestegen. Qmusic zit met een zenderaandeel van 9,2% weer op het niveau van 2016 (9,3%).

Bron: NLO apr-mei 2015-2019, tijdvak 06.00 - 10.00 uur, doelgroep 10+

Commissariaat voor de Media publiceert Mediamonitor 2019

Met het rapport ‘Mediamonitor’ brengt het Commissariaat voor de Media jaarlijks de media ontwikkelingen en gevolgen hiervan in kaart. In het rapport worden alle media meegenomen, denk aan; out-of-home, radio, televisie, print en online. En wordt gekeken naar reeds uitgevoerde onderzoeken door bijvoorbeeld Stichting KijkOnderzoek (SKO), Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).  Daarbij worden zowel cijfers van mediabedrijven als het mediagebruik in kaart gebracht. Wij hebben de belangrijkste inzichten hieronder verwerkt.

Mediabestedingen
Qua bestedingen blijven radio en out-of home stabiel op 10%. De reclameomzet in print en televisie is in 2018 gedaald ten opzichte van 2017. Het aandeel van digitale advertenties is in 2018 toegenomen tot meer dan de helft van de totale mediabestedingen. Waarbij met name Internationale spelers, zoals Google en Facebook, een steeds groter marktaandeel hebben in de digitale reclameomzet van Nederland.

Mediagebruik
Nederlanders (13+) besteden in 2018 gemiddeld 8 uur en 23 minuten aan media, waarvan het merendeel tijdens andere activiteiten plaatsvindt (bron: Media: Tijd). Dit onderzoek liet verder zien dat de gemiddelde tijdsbesteding op digitale media is toegenomen. Onder andere door de toename in het gebruik van sociale media (12+) en het bezit van smartphones (met name jongeren tussen 12 - 25 jaar).

Wanneer wordt gekeken naar het gebruik van digitale media, dan valt op dat Facebook en Google domineren in de top tien van meest bezochte websites. Alleen Bol.com, Marktplaats.nl en NU.nl hebben een plekje veroverd in de top tien.

Nieuwsconsumptie
Verder blijkt dat acht op de tien Nederlanders van 18 jaar en ouder (N= 2.026) dagelijks het nieuws raadpleegt via media (radio, tv, dagblad en online). Waarbij bijna tweederde (65%) van de respondenten aangeeft dit via de televisie tot zich te nemen. De NOS blijkt de voornaamste nieuwsbron te zijn, 68% maakt hier wekelijks gebruik van en raadpleegt deze bron voornamelijk via televisie. Nu.nl staat als tweede genoteerd (43% wekelijks gebruik). Gemiddeld maakt de Nederlander gebruik van 3 nieuwsmerken om nieuws tot zich te nemen. Qua kanalen valt op dat het gebruik van televisie voor nieuws toeneemt naarmate men ouder wordt. En dat nieuwsconsumptie via Social media vooral onder jongeren populair is.

Bron: https://www.mediamonitor.nl/nieuws/mediamonitor-2019-nederlanders-blijven-zich-breed-orienteren-voor-nieuws/

Conversational Display Ads

Google heeft deze week laten weten een nieuw advertentieformaat te gaan lanceren; Conversational Display Ads! Zoals de naam al doet vermoeden gaat het hier om Display Ads waar je het gesprek mee aan kan gaan. Door de functionaliteiten van chatbots en Dsiplay Ads te combineren is het volgens Google mogelijk om de overwegingsfase te verkorten en sneller en makkelijker leads binnen te halen.

Consumenten zullen wanneer ze op een Display advertentie klikken direct meegenomen worden naar de bijbehorende chatbot om vervolgens door middel van een gesprek over te gaan tot conversie. Een van de grootste problemen die adverteerders hebben is namelijk dat consumenten halverwege het aanmeldformulier besluiten om toch te vertrekken, en de inzet van Conversational Display Ads zou dit probleem weg moeten nemen.

Hierboven is een goed voorbeeld van een Conversational Display Ad te zien. De Display Ad (boven) bevat een duidelijke call-to-action die de consument moet verleiden om te klikken, en vervolgens via een chatbot begeleid wordt naar een conversie.

Of deze nieuwe vorm van advertentie de zeer hoge verwachtingen echt waar kan maken is nog niet te voorspellen, maar wij volgen deze trend in ieder geval nauwlettend!

Bron: https://www.emerce.nl/achtergrond/conversational-display-ads-beloven-betere-klantervaring-snellere-engagement

Facebook onthult zijn nieuwe cryptomunt Libra

Gisteren heeft Facebook de plannen voor zijn cryptomunt gepresenteerd. Deze cryptomunt, Libra, kan over de hele wereld gebruikt worden vanaf 2020 in combinatie met de digitale portemonnee Calibra. Volgens Facebook is de bedoeling achter de munt om elektronische betalingen toegankelijker te maken voor mensen die geen actieve bankrekening hebben, onder andere in ontwikkelingslanden. Ook is het idee dat de cryptomunt transactiekosten gaat verlagen en dat het ‘bijna gratis’ zal zijn om producten te kopen, geld te versturen of geld te sparen.

Zuckerberg geeft aan dat de betaaldata van Libra en data van het sociale platform van elkaar worden gescheiden, door middel van een dochteronderneming genaamd Calibra. Daarnaast zal Calibra niet onder de volledige controle van Facebook zijn, maar van de Libra Association. Onder de Libra Association vallen 27 grote bedrijven zoals Uber, Visa, Vodafone en ook Facebook zelf. “Libra is gedecentraliseerd, dus het wordt beheerd door meerdere organisaties. Dit maakt het veilig en eerlijk”, aldus Zuckerberg. Elke medeoprichter heeft minstens 10 miljoen dollar moeten investeren in Libra. De Libra Reserve dient als een wisselkantoor, aangezien de munt wordt gekoppeld aan bestaande valuta. Dit zorgt er ook voor dat gebruikers niet bang hoeven te zijn voor devaluatie, zoals bij Bitcoin in het verleden is gebeurd.

De achterban van de cryptomunt is een blockchain-technologie. Deze Libra Blockchain wordt momenteel gebouwd en moet betrouwbaar, veilig en schaalbaar zijn, volgens het bedrijf. De blockchain zal halverwege 2020 klaar moeten zijn.  

Denk jij Libra te gaan gebruiken?

Bron: https://www.emerce.nl/nieuws/nieuwe-munt-facebook-heet-libra
https://www.rtlz.nl/tech/artikel/4750556/facebook-cryptomunt-crypto-bitcoin-betalen-libra-calibra

 

Door
Marieke van den Hoek

Communications Consultant