Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

29-05-2019:

DMM Mediaweek - Week 22

Het is weer woensdag.. en dus weer een nieuwe DMM Mediaweek! We hebben weer een aantal leuke nieuwtjes en ontwikkelingen verzameld. In de video vind je een korte samenvatting, in onderstaand artikel lichten we de items verder toe. Benieuwd naar de toepassing van deze media voor jouw eigen merk? Neem gerust contact met ons op. Veel leesplezier en tot volgende week! 

 

What's happening online in 2019? Mediagebruik in Nederland (18+) onderzocht (Ruigrok NetPanel)

Ruigrok Netpanel deed onderzoek naar het gebruik van Media in Nederland (18+), waarbij verschillende aspecten werden onderzocht. Zo werd er gekeken naar de apparaat gebruik, social media-gebruik, apparaten waarmee producten gekocht worden en het gebruik van cookies.

Hieruit kwamen een aantal interessante inzichten naar voren:

  • WhatsApp, Instagram, Snapchat, Pinterest en LinkedIn groeien in gebruik. Wat hebben deze platformen gemeen? Er ligt een focus op het visuele aspect (Instagram, Snapchat, Pinterest). Bij LinkedIn en WhatsApp geldt dit minder. Facebook, Twitter en Messenger kenden juist een daling.
  • Verder blijkt dat steeds meer aankopen via een mobiel apparaat worden gedaan. 44% van de Nederlanders geeft aan wel eens wat gekocht te hebben via mobiel. De millennials blijven hierin koploper; 69% shopt minimaal 1x in de maand via mobiel.
  • Verder wordt het accepteren van cookies door 67% van de mensen als vervelend ervaren. Daarbij valt op dat vooral ouderen de cookies als ‘irritant’ ervaren. De generatie babyboomers vindt dat de overheid hier vooral meer aan moet doen.

Facebook kondigt aan om vanaf 2020 advertenties te tonen in WhatsApp

Vorige week werd tijdens de Facebook Marketing Summit in Rotterdam bekendgemaakt dat advertenties worden toegevoegd in WhatsApp Status. Met ruim 11,5 miljoen gebruikers in Nederland komt hiermee veel advertentieruimte beschikbaar voor sociale mediagigant Facebook. Het is echter nog maar de vraag hoeveel Nederlanders gebruik gaan maken van WhatsApp Status.

De advertenties worden getoond in het onderdeel ‘WhatsApp Status’. Dit onderdeel van de populaire berichtenapp lijkt sterk op Instagram Stories (en Snapchat). En biedt gebruikers de mogelijkheid om statusupdates toe te voegen in de app. Dit kan met een foto, video of tekst. Deze updates verdwijnen vanzelf na 24 uur.

De aangekondigde advertenties worden tussen deze updates door uitgeleverd, en worden schermvullend weergegeven. Een impactvol formaat dus! Facebook heeft al ervaringen met het vertonen van advertenties binnen Facebook Messenger. En geeft aan dat het aantal frequente gebruikers na invoering van advertenties niet is afgenomen. We zijn benieuwd hoe de WhatsApp-gebruikers de advertenties gaan waarderen! Voor adverteerders geeft dit in ieder geval mogelijkheden om op een laagdrempelige manier zichtbaar te zijn onder een relevante doelgroep.

Naar verwachting zijn de eerste advertenties te zien vanaf 2020. Wij houden de ontwikkelingen in de gaten, en houden je op de hoogte over de mogelijkheden!

Bron: https://9to5google.com/2019/05/23/whatsapp-ads-2020/

Spraakgestuurde abri’s? 24Kitchen en JCDecaux hebben een primeur!

Een primeur op de Libelle zomerweek afgelopen week voor zowel JCDecaux als 24Kitchen. JCDecaux lanceerde hier de eerste spraakgestuurde abri. Bezoekers konden de abri vragen om een recept, door middel van de vraag: “Hey Google, wat eten we vandaag?” Vervolgens kon een keuze gemaakt worden tussen vlees, vis en vegetarisch, waarna het 24Kitchen recept ter plekke werd geprint. Dankzij nieuwe technologie is het vanaf nu dus mogelijk om te praten met de poster, waarbij je van de smart speaker ook nog het juiste antwoord krijgt. Een zeer interessante ontwikkeling voor adverteerders. Zo zouden adverteerders nu service kunnen bieden middels abri’s op straat.

Naast deze primeur kwam ook 24Kitchen met iets nieuws, namelijk hulp bij het koken middels Google Home. Tijdens het koken is het erg handig om je handen vrij te hebben, i.p.v. met je telefoon door een recept heen scrollen. Middels Google Home wordt je al pratend door het recept heen geholpen. Sinds 23 mei zal de opmerking “Hey Google, praat met 24Kitchen” tegen je Google Home direct leiden naar de 24Kitchen-spraakassistent. En dat is nog niet alles; de afleveringen ‘Wat eten we vandaag’ die sinds dit jaar op TV worden uitgezonden, zijn als podcast te beluisteren, waarbij de recepten ontvangen kunnen worden. Kortom, een hoop nieuw gemak in de keuken!

Bron: https://www.emerce.nl/wire/24kitchen-jcdecaux-introduceren-allereerste-spraakgestuurde-abri

6 Inside krijgt geen tweede seizoen op SBS 6

Het programma 6 inside, dat wordt gepresenteerd door Jan Versteegh en Albert Verlinde krijgt geen tweede seizoen op SBS 6. Het programma stopt op 28 juni en komt na de zomer niet meer terug. In ruim drie maanden tijd komen de kijkcijfers gemiddeld niet boven de 200.000 kijkers uit (13 jaar e.o.). Op 7 januari ging het programma van start met 373.000 kijkers (13 jaar e.o.), maar bij de tweede aflevering waren dit er al 100.000 minder. Op 18 maart is er nog een piek te zien van 316.000 kijkers, wat waarschijnlijk verklaard kan worden door het nieuwsitem over de aanslag in Utrecht.

Het actualiteitenprogramma kan worden vergeleken met RTL Boulevard, dat ook jarenlang door Albert Verlinde is gepresenteerd. Ook vullen de programma’s vrijwel hetzelfde tijdvak in. 6 Inside wordt op werkdagen uitgezonden tussen 18.00 en 19.00 uur en RTL Boulevard van maandag tot en met zondag tussen 18.30 en 19.30 uur.  

Kijkend naar de kijkcijfers van RTL Boulevard, trekt dit programma in 2019 nog gemiddeld 670.000 kijkers.

Zal dit de reden zijn dat er geen behoefte meer is aan een tweede vorm van dit format? Wij zijn benieuwd hoe de vooravond nu ingevuld gaat worden door SBS 6.

Bron: SKO 2019

Jorik (Lil Kleine) & John de Mol gaan samenwerking aan

Talloze hits, concerten in het ZiggoDome en een eigen patatzaak is voor Lil Kleine (Jorik Scholten) niet genoeg. De rapper gaat namelijk een samenwerking aan met John de Mol. Ze lanceren samen een, nog naamloos, platform dat jongeren tussen de 15 en 24 jaar moet gaan inspireren. Het lifestyleplatform wordt onderdeel van Talpa Social, waar onder andere StukTV en Gierige Gasten ook al onderdeel van zijn. We zijn heel benieuwd wat we kunnen verwachten van dit nieuwe onderdeel van Talpa. We houden jullie via de mediaweek op de hoogte van alle ontwikkelingen. Tot die tijd blijft het speculeren wat John de Mol en Lil Kleine aan het maken zijn…...

Bron: https://www.adformatie.nl/media/lil-kleine-en-talpa-social-lifestyleplatform-jongeren

Door
Marieke van den Hoek

Communications Consultant