Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

22-05-2019:

DMM Mediaweek - Week 21

Het is weer woensdag. Tijd voor een nieuwe mediaweek met de laatste, leukste en meest interessante media-nieuwtjes van ons! In onze video zetten we de belangrijkste nieuwtjes op een rij. Meer achtergrondinformatie is op onze website te vinden. Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw merk te bespreken! 

 

 

Songfestival zorgt voor slapeloze nachten

Afgelopen zaterdag was de finale van het Eurovisie Songfestival. De finale waarin Duncan Laurence Nederland na 44 jaar weer naar de winst wist te zingen. Een heel groot deel van Nederland zat aan de buis gekluisterd en bleef tot aan de uitslag kijken. Zo keken er tot 1.00 uur 's nachts nog bijna 4,4 miljoen kijkers! Onderstaand een overzicht van de kijkers gedurende de avond. Leuk om te zien is dat we een piek in kijkcijfers zien tijdens het optreden van Duncan Laurence. Op dat moment keken zo'n 4,8 miljoen Nederlanders!

Radiocijfers mrt-apr bekend. Dit viel ons op:

Radio 2 is op de doelgroep 10+ in het tijdvak 6:00 -24:00 uur de grootste, met een zenderaandeel van 12,2%. Ook tijdens kantooruren (9:00-17:00 uur) en de avondspits (16:00-19:00 uur) is Radio 2 de populairste zender qua zenderaandeel.

In de ochtendspits (7:00-9:00 uur) delen Radio 538 en Radio 1 de eerste plek, beide zenders hebben een zenderaandeel van 12,9%.

Opvallend is dat in alle tijdvakken Radio 10 marktaandeel wint op de doelgroep 10+. De zender staat op de 3e plek 10+ op tijdvak 6:00-24:00 uur. Tijdens kantooruren is Radio 10 naar een 2e plek geklommen met een marktaandeel van 10,9% na Radio 2 (12,7%), maar voor Radio 538 (10,6%).

Als we de luisterperiode maart-april met voorgaande jaren vergelijken. Zijn er grotere verschuivingen te zien. Radio 10 heeft de afgelopen 5 jaar alleen maar meer terrein gewonnen. 3FM daarentegen heeft voor het vijfde jaar op rij aandeel verloren. Radio 2 is voor het eerst de grootste met 1,5% meer aandeel dan Radio 538. Radio 538 en Radio 10 zijn hierdoor erg aan elkaar gewaagd.

Bron: MediaView Radio Report, 2019

Google Marketing Live: de nieuwste productinnovaties

Elk jaar vindt het Google Marketing Live event plaats. Tijdens dit event worden de nieuwste productontwikkelingen en updates vanuit Google gedeeld. Het tweedaagse event in Amerika kon worden bekeken via een livestream.

Dit jaar ligt de focus van de productinnovaties op het inspelen op de nieuwe customer journey, met zichtbaarheid in elke stap van de funnel. Onder andere door de inzet van multi-channel campagnes. Dit wordt volgens Google steeds belangrijker. Er is namelijk steeds meer aanbod, zowel in entertainment als producten en diensten. Daarbij is men tegenwoordig altijd bereikbaar én online (met name via mobiel) en is tijd schaars. Maar hoe kun je je als merk onderscheiden en opvallen? Google speelt hierop in met een aantal productinnovaties. Wij hebben de drie belangrijkste updates voor je op een rij gezet:

Discovery Ads

Met de Discovery ads is het mogelijk om native advertenties over een breder netwerk zichtbaar te vertonen. Zo worden de advertenties verspreid via YouTube, Gmail promotions, social tabs en via Google Discovery. Daarnaast is het mogelijk om hier carrousel-advertenties in te zetten, waardoor de gebruiker kan ‘swipen’ langs meerdere producten. Zo kan je als merk jouw doelgroep nog meer inspireren. De discovery ads worden binnenkort uitgerold. En de Carrousel advertentie is, naar verwachting, eind dit jaar beschikbaar.

Gallery Ads in Search

Een andere innovatie is op het gebied van Search. Vanaf eind dit jaar wordt het namelijk mogelijk om binnen het Google Zoeknetwerk tekstadvertenties te combineren met afbeeldingen. Zo kan de doelgroep, naast tekst, direct worden geïnspireerd met visuals. Advertenties worden op deze manier een stuk interactiever en aantrekkelijker voor een doelgroep die pro-actief op zoek is naar informatie.

Mogelijkheid tot directe aankoop in Shopping

In de loop van 2019 kan via Google Shopping direct een product worden gekocht en afgerekend, zonder tussenkomst van de website. Deze ontwikkeling is niet geheel onverwacht, Instagram heeft deze feature onlangs ook al doorgevoerd. Het aanschaffen van producten wordt op deze manier nog makkelijker en sneller.

Naast bovengenoemde innovaties, zijn er nog meer product updates gepresenteerd. Waarbij naar voren komt dat automatisering een steeds belangrijkere rol gaat spelen in Search-campagnes. Hiermee wordt het bijvoorbeeld mogelijk om nog beter te kunnen optimaliseren én inspelen op de verschillende fases van de customer journey. Ben je benieuwd naar de overige updates? Of nieuwsgierig wat een datadriven of geautomatiseerde campagne voor jou kan opleveren? Neem gerust contact met ons op!

Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/google-innovaties-voor-2019-die-je-niet-mag-missen
https://www.blog.google/products/ads/new-ad-innovations-new-consumer-journey/

Wat kost Influencer marketing? En verschilt de prijs per kanaal?

Uit onderzoek van Klear (2019) blijkt wat influencers in Amerika gemiddeld vragen voor een post op hun kanaal. Deze prijzen zijn afhankelijk van de hoeveelheid volgers van de influencer en het kanaal dat gesponsord wordt. Hieruit blijkt dat Youtube het duurste kanaal is, gevolgd door Instagram. Een post op Facebook lijkt het goedkoopst. In de grafiek hieronder zijn de prijzen te vinden per categorie.

Een interessant staatje, wat alleen maar interessanter wordt met de komst van Instagram Checkout. Hierdoor kunnen influencers veel meer gebruikt worden als een conversie-medium, wat de prijs voor het gebruik van een influencer alleen maar zal opdrijven.

Bron: http://blog.klear.com/influencer-pricing-2019/