Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

15-05-2019:

DMM Mediaweek - Week 20

Het is weer woensdag. Tijd voor een nieuwe mediaweek met de laatste, leukste en meest interessante media-nieuwtjes van ons! In onze video zetten we de belangrijkste nieuwtjes op een rij. Meer achtergrondinformatie is op onze website te vinden. Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw merk te bespreken! 

Dalende kijkcijfers voor Temptation Island

Het aantal kijkers van Temptation Island lijkt dit seizoen aardig af te nemen. In 2018 ging het seizoen van start met 739.000 kijkers en eindigde met 583.000 kijkers (inclusief 6 dagen uitgesteld kijken). Gemiddeld keken er 660.000 mensen naar het programma.

Figuur 1: Kijkdichtheden 2018

Ook dit jaar ging het seizoen goed van start met 774.000 kijkers, maar daalde dit bij de vijfde aflevering al naar 491.000 kijkers. Gemiddeld kijken dit seizoen (t/m 2 mei) 555.000 mensen.

Figuur 2: Kijkdichtheden 2019

Als we kijken naar hoeveel mensen er live naar de uitzending kijken, dan komen de cijfers een stuk lager te liggen. Ook is hier een flinke daling in te zien. Van 375.000 kijkers op 14 februari naar 188.000 op 2 mei.Het programma wordt dan ook door ruim van de helft van de kijkers uitgesteld bekeken. Bij de aflevering op 2 mei lag dit aandeel zelfs op 62%. In de cijfers van uitgesteld kijken worden niet de kijkcijfers van Videoland meegenomen, waar het programma ook vooruit gekeken kan worden.

Figuur 3: Uitgesteld kijken

Aankomende donderdag is het laatste kampvuur van Temptation Island. We zijn benieuwd hoeveel kijkers deze aflevering nog naar zich toe zal trekken.

Bron: SKO 2019

Augmented Reality in Google

Tijdens het jaarlijkse Google I/O werden een aantal nieuw innovaties getoond. De toevoeging van augmented reality aan de zoekresultaten is er hier één van.

Mensen zijn visueel ingesteld en dus spreekt een driedimensionale weergave van een product veel meer tot de verbeelding dan een tekstueel zoekresultaat. Pinterest, Microsoft en Instagram hebben ook allemaal hun visuele shop-mechanismen, maar Google heeft het grote voordeel dat het dominant is op het gebied van zoekmachinemarketing. Daarnaast gaat een enorm aandeel van de media-uitgaven van de volledige advertentiemarkt naar zoekmachinemarketing. Deze nieuwe ontwikkelingen geven adverteerders in dat opzicht dus vooral meer waar voor hun geld. Uit de presentatie bleek echter nog niet of deze toevoeging ook zijn weg naar Google Ads zal vinden. Tijdens de demonstratie zat de toevoeging van een driedimensionale weergave verwerkt in de organische zoekresultaten.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=lyRPyRKHO8M&feature=youtu.be&t=447

De Gouden Loeki winnaars van Q1 zijn bekend!

De Ster Gouden Loeki is bij veel mensen wel bekend. Het gouden beeldje dat wordt uitgereikt voor de leukste televisiecommercial van dat jaar. De Gouden Loeki werd in 1995 in het leven geroepen en wordt sindsdien jaarlijks uitgereikt. Idee achter de Gouden Loeki was om het Nederlandse publiek actief bij reclame te betrekken in de hoop dat dit zou zorgen voor een grotere acceptatie van reclame op televisie. Daarnaast worden reclamebureaus met deze prijs beloond voor het maken van mooie reclames.

Tussen 1995 en 2001 was de uitreiking van de Gouden Loeki een kleine gebeurtenis. Echter, van 2002-2016 werd hier een grote show van gemaakt dit live op televisie te zien was. De laatste jaren is de uitreiking weer wat kleinschaliger en niet meer te zien op televisie bij de Publieke Omroep.

Maar jaarlijks worden honderden nieuwe televisie commercials uitgezonden. Hoe wordt de leukste commercial hier dan eigenlijk uit gekozen?

Alle nieuwe commercials die elk kwartaal worden uitgezonden op tv worden allen bekeken door een onafhankelijk publiekspanel van GfK en vervolgens beoordeeld. De tien best beoordeelde tv-commercials zijn de winnaars van dat kwartaal. Aan het einde van het jaar zijn er 40 kwartaal winnaars, welke opnieuw aan het publiekspanel worden voorgelegd. Hieruit wordt een top tien gekozen die kans maken op de Gouden Loeki.

Vervolgens kan het Nederlandse publiek hun stem uitbrengen op deze top tien, waarbij gevraagd wordt een top drie te maken. De stem van het publiek telt voor 50% mee en de andere 50% betreft de top tien die is samengesteld door het publiekspanel.

De commercial met de hoogste waardering ontvangt uiteindelijk de Gouden Loeki!  

Afgelopen week werden de winnaars van Q1 2019 bekend gemaakt. De volgende commercials werden dit eerste kwartaal het best beoordeeld door het publiekspanel (willekeurige volgorde):

  • 'De winkel van last minute carnavallers' van Bol.com door Dept.
  • 'Donald Duck' van Disneyland Paris.
  • 'Een Hollandse Lente bij Lidl!' van Lidl en Joe Public.
  • 'Verjaardag' van Ministerie van I&W en Roorda.
  • 'Voordeur' van Ministerie van VWS en Publicis Amsterdam.
  • 'Strand' van Nationale Vereniging de Zonnebloem en DEAR Amsterdam.
  • 'Vaas' van OHRA en Joe Public.
  • 'Goed eten doet je goed' van PLUS en J. Walter Thompson Amsterdam.
  • 'Alle Rembrandts' van Rijksmuseum en Skipintro.
  • 'Samsung Galaxy: The Future' van Samsung.

Benieuwd naar de commercial’s? Je vindt ze hier.

Bron: https://www.ster.nl/gouden-loeki

Groei aantal adblockers neemt af

Het aantal adblockers groeit de laatste periode minder hard dan voorheen. In 2015 was er een enorme stijging te zien van 41% t.o.v. het jaar ervoor. Uit onderzoek van IAB Nederland kwam naar voren dat veel mensen een adblockers installeerden omdat ze vinden dat er ‘te veel’ advertenties te zien waren (73%), daarnaast waren trage performance (42%) en het ontkomen aan retargeting (36%) een veel voorkomende reden om een adblocker te installeren.

Er moest dus iets veranderen. Google kwam met een nieuw eisenpakket waar advertenties aan moeten voldoen; de Coalition for Better Ads werd opgesteld; alle uitingen die hier niet aan voldeden, worden niet geserveerd. Daarnaast zijn er door de CfBA minder schermvullende advertenties, pop-ups of advertenties die automatisch geluid afspelen.

Ook adverteerders hebben stappen gemaakt. Er wordt steeds effectiever getarget, met boodschappen die aansluiten op het gedrag en het profiel van de bezoeker. Creaties worden continue geoptimaliseerd door DCO-trajecten, trajecten die wij overigens ook voor onze klanten opzetten.

Deze opkomst van personalisatie en de regels rondom advertenties zorgen ervoor dat consumenten zich minder storen aan de advertenties en de adblocker dus minder nodig achten.

Google publiceert nieuw succes story

Na alle Google Search updates en verschuiving van de focus naar automatisering publiceert Google een succes story vanuit de praktijk. De resultaten van automatisering en Dynamische zoekadvertenties (DSA) in de praktijk.

DSA bestaat uit een campagne met advertenties die gebruikmaken van de website content om zoekwoorden te targeten. De koppen worden automatisch gegenereerd door de algoritmen van Google. Bezoekers worden geleid naar de beste bestemmingspagina voor hun zoekopdracht. Gebruik inzichten van DSA om standaard advertenties verder te optimaliseren. Waardoor je steeds meer inspeelt op wat de klant zoekt.

Dit in combinatie met geautomatiseerde biedingen om conversie te maximaliseren biedt de mogelijkheid om in te spelen op de customer journey en seizoentrends. Het gaat bij Search steeds meer op het begrijpen van wie is de klant, wat willen ze en wat voor content sluit daarbij aan. Welke informatie hebben ze nodig om te converteren? Het implementeren van de Google’s features (algoritme, DSA etc) levert hiervoor belangrijke inzichten.

Voornamelijk met een groot aanbod aan producten/diensten is DSA een uitkomst. Resultaten in de case study laten zien dat sinds de start met DSA en automatisering de conversieratio 6 keer hoger is en daling van 30% in kosten per klik. Volgens ons wijst dit op de belangrijkheid om deze automatisering trend te volgen om de behoefte van klant in kaart te brengen en conversieratio’s te verhogen.

Bron: https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/success-stories/uk-success-stories/how-hostelworld-found-backpackers-better-places-stay-dynamic-search/