Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

08-05-2019:

DMM Mediaweek - Week 19

Daar is hij weer, de DMM Mediaweek! Elke woensdag ontvang je de laatste, leukste en meest interessante media-nieuwtjes van ons! In onze video zetten we de belangrijkste nieuwtjes op een rij. Meer achtergrondinformatie is op onze website te vinden. Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw merk te bespreken! 

 

Eerste aflevering It Takes 2 op SBS6

Na drie seizoenen van It takes 2 op RTL4 is het programma verhuisd naar SBS6. Het format van de zangshow is onveranderd. Er zijn ook maar een paar kleine wisselingen in presentatoren, juryleden en zangcoaches. Het enige grote verschil is dat het programma nu wordt uitgezonden op SBS6. Zal dit  verschil invloed hebben op de kijkcijfers?

We hebben de kijkcijfers van de eerste afleveringen van verschillende seizoenen naast elkaar gezet. Er is te zien dat er een dalende lijn zit in deze kijkcijfers. Dit jaar scoort de eerste aflevering voor het eerst onder het miljoen kijkers op de doelgroep 13 jaar e.o.

De kijkcijfers over de gehele seizoenen hebben we ook naast elkaar gelegd en daar is te zien dat het begin en het einde van het seizoen beter bekeken worden dan de afleveringen in het midden van het seizoen. Gemiddeld keken 1.172.000 mensen naar het programma over de afgelopen jaren. SBS moet dus beter gaan scoren dan afgelopen vrijdag om dit gemiddelde ook te behalen.

Het nieuwe zangprogramma All Together Now met Chantal Janzen, die eerder nog It takes 2 presenteerde, staat recht tegenover op RTL4 geprogrammeerd. Beide programma’s startten vrijdag hun nieuwe seizoen. Afgelopen vrijdag stemden meer mensen op RTL af (1.131.000 Nederlanders 6+). We zijn benieuwd naar welke show de komende weken het meest wordt gekeken!  

Of het verschil in kijkcijfers ligt aan de switch van de zender is na één aflevering nog moeilijk te zeggen. Nadat meer succesvolle programma’s zoals Ik hou van Holland en Weet ik Veel op Talpa zijn uitgezonden, zijn er wellicht wel conclusies te trekken.

Bron: MediaView TV Report, 2019

IAB Europe publiceert rapport Digital Video Advertising

Het Europese onderdeel van IAB heeft, inmiddels voor de derde keer, in samenwerking met brancheorganisaties onderzoek gedaan naar de rol van Digital Video in Europa. Voor dit onderzoek is een online vragenlijst verspreid onder exploitanten, adverteerders en bureaus. Op basis van de uitkomsten uit dit onderzoek heeft IAB Europa het rapport Attitudes to Digital Video Advertising (2018) gepubliceerd. We bespreken enkele belangrijke uitkomsten uit dit rapport.

Allereerst blijkt dat online video inmiddels een integraal onderdeel is van mediacampagnes. En dat dit vaak naast (lineaire) televisiecampagnes wordt ingezet. Daarnaast geven de respondenten aan dat met name de programmatic inkoop van online video inventory een belangrijkere rol speelt. Het merendeel van de stakeholders geeft het gebruik van audience data aan als belangrijke reden om video programmatic in te kopen. Qua advertentieformaten komen de ‘traditionele’ formaten nog steeds het beste uit de verf (zoals de pre-roll, mid-roll en in-stream video). De out-stream formaten zijn echter wel groeiende in populariteit. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat zo’n 28% van de publishers aangeeft dat hun online video inventory met 75% is gegroeid ten opzichte van 2017.

In dit onderzoek wordt verder aangekaart dat het simpelweg doorplaatsen van televisiecommercials naar online kanalen niet meer standaard wordt gedaan. Helaas is dit nog niet voor alle adverteerders vanzelfsprekend. Maar er is wel meer bewustwording dat de ontwikkeling van relevante videocontent voor online media belangrijker is. Bijvoorbeeld door kortere varianten (6 sec.) te maken. Hier liggen echter nog wel kansen bij adverteerders. Zo geeft 20% van de adverteerders aan dat zij de videocommercial doorplaatsen op mobiele devices. Tot slot geeft meer dan 90% van de respondenten aan dat ze verwachten dat online video in 2019 nog verder gaat groeien.

Over het algemeen biedt het rapport interessante, maar bovenal zeer herkenbare, inzichten over online video vanuit exploitanten, adverteerders en bureaus. Waarbij wij denken dat het komende jaar steeds meer aandacht is voor de creatieve invulling van online videomateriaal en het gebruik van nieuwe videoformaten. Maar ook het inzichtelijk maken van de campagneresultaten aan de hand van vooraf geformuleerde KPI’s.

Bron: IAB Europe

Gratis Premium YouTube content

YouTube heeft aangekondigd dat vanaf nu nieuwe premium content wereldwijd beschikbaar zal zijn voor gebruikers zonder betaald account. Het grote verschil is natuurlijk de aanwezigheid van advertenties rondom deze content. Hiermee komt de populaire prijswinnende content beschikbaar voor adverteerders. Dit biedt kans aan merken om zich rondom content te laten plaatsen van Hollywood-kwaliteit.

Bron: https://youtube.googleblog.com/2019/05/2019-brandcast-stage-highlights.html

Inzet van DOOH voor dodenherdenking

Afgelopen zaterdag 4 mei werden de digitale abri’s in Amsterdam ingezet als herdenkingsmonumenten. Tussen 16.00 en 21.00 uur  waren er geen commerciële uitingen te zien, maar veranderden de abri’s in zwarte schermen met daarop in witte letters de naam van een persoon die betrokken was bij een ingrijpende gebeurtenis op die specifieke locatie. Middels een QR-code kon men het hele verhaal van de persoon op de abri te horen krijgen. De campagne was te zien op 17 digitale schermen, o.a. het Centraal Station, Spui, Leidseplein, Rokin en Rembrandtplein.

Doel van de campagne was bekendheid geven aan Amsterdamse verhalen uit de Tweede Wereldoorlog en zo betrokkenheid bij de herdenking te creëren. Benieuwd naar de verhalen? Je vindt ze hier

Ons inziens een erg sterke campagne, die de kracht en mogelijkheden van DOOH laat zien.

Bron: https://www.parool.nl/amsterdam/reclameborden-veranderen-op-4-mei-in-oorlogsmonumenten~b2d0d3d4/

Communications Consultant