Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

20-11-2020:

Corona en mediagebruik

Sinds de uitbraak van het Corona-virus ziet het leven van een groot deel van de Nederlanders er anders uit. Werken vanuit huis, meerdere periodes geen toegang tot bioscopen, musea, restaurants, geen feestjes en partijen meer. Maar wat doen we dan met de (extra) vrije tijd die we hebben? Gaan we meer TV kijken? Verslinden we de ene na de andere Netflix serie? Blijven we net als eerder gewoon naar de radio luisteren tijdens het werk? Kortom, wat is de invloed van het Corona virus op ons kijk- en luistergedrag? We zetten de belangrijkste inzichten op een rij. 

Video 

Sinds de Corona-crisis zijn we inderdaad meer video gaan kijken, zowel TV als online video. De mate van beperking door de Corona maatregelen had hier een duidelijke invloed op. Voor de eerste lock-down lag de kijktijd met 163 minuten per dag 5% lager dan in 2019. De kijktijd steeg naar 174 minuten per dag in maart en april op het moment van de eerste lockdown, wat 12% hoger was dan maart/april 2019. Vervolgens zagen we dat de kijktijd daalde na versoepeling van de maatregelen naar het niveau van 2019 en in de zomer lag de kijktijd zelfs weer iets onder de kijktijd van de zomer van 2019 (-3%).  

Hieruit blijkt dat de maatregelen enorm van invloed zijn op de kijktijd. Hoe meer beperkingen worden opgelegd, hoe meer video we kijken. Zodra er meer vrijheid komt zien we dat dit weer daalt. 

Momenteel ligt de kijktijd op 159 minuten per dag, wat 3% hoger is dan in 2019. Ook dit zal hoogstwaarschijnlijk weer het resultaat zijn van de strengere maatregelen op het moment, waardoor mensen meer dan ‘normaal’ thuis voor de buis zitten. 

Ook opvallend is dat in 2020 er meer samen televisie wordt gekeken t.o.v. een jaar eerder. Van 12 maart t/m 7 oktober 2019, gaf 45% aan samen televisie te kijken. Dit is gestegen naar 50% over de zelfde periode dit jaar.  

Niet verrassend is dat de interesse in het nieuws hoger ligt dan voor Corona. Men blijft graag op de hoogte van de ontwikkelingen, waaronder ook de persconferenties. Naast het nieuws zijn entertainment programma’s enorm populair en liggen de kijkcijfers op een zeer hoog niveau.  

Sport lag een tijd lang stil vanwege de Corona maatregelen. Sinds de sportprogrammering weer van start is gegaan wordt sport beter bekeken dan voor corona.  

Video on demand 

Naast reguliere tv is vooral ook het gebruik van video on demand in de afgelopen maanden flink gestegen. Tijdens de eerste paar weken van de eerste lockdown (week 11 en week 12) keken gebruikers gemiddeld 225 minuten per dag televisie. Van deze 225 minuten werd er bijna 51 minuten naar video on demand gekeken, wat ruim 40% langer is dan in 2019. Tijdens deze kijktijd worden er, vooral ’s avonds, nieuws- en actualiteitenprogramma’s teruggekeken. Videodiensten als NLZiet, Videoland en Netflix maakten een groei in abonnees door. Door de verschillende maatregelen worden sociale activiteiten flink ingeperkt en zijn gebruikers op zoek naar nieuw vermaak in de vorm van een serie of een film.  

Audio 

Sinds de start van de Corona-crisis zien we een toename in luistertijd onder alle Nederlanders 10+. Dit geldt voor alle maanden sinds de meting van februari-maart. We zijn dus meer radio gaan luisteren sinds de Corona-crisis. Wel was het verschil in luistertijd tussen 2019 en 2020 in het begin van het jaar groter dan de afgelopen maanden. Zo lag de luistertijd in maart-april 2020 bijna 14% hoger t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. In de meting van aug-sep was het verschil tussen 2019 en 2020 nog slechts vier minuten per dag (+1,6%). Het luistergedrag lijkt dus weer terug te zakken naar het niveau van vorig jaar.  

Luisterlocatie 

Verder is de locatie vanwaar we luisteren wat veranderd t.o.v. voor de Corona-crisis. Mensen werken meer vanuit huis en luisteren aanzienlijk meer radio vanuit huis. Daarnaast zijn we minder onderweg. Dit is eveneens terug te zien in de cijfers.  

Wanneer we kijken naar de gemiddelde luistertijd per locatie van maart– september voor 2019 en 2020, zien we met name een flinke stijging in het thuis luisteren van maar liefst 29 minuten. Een groei van 13%. Het onderweg luisteren laat een daling zien van 5%.  

Opvallend is dat ondanks het advies om thuis te werken, er slechts een kleine daling van 1% te zien is in de luistertijd op werk/school. Ook wanneer we kijken naar de eerste maanden van de lockdown (maart-april), zien we een vrijwel gelijke luistertijd op het werk of op school voor 2019 en 2020.   

Spotify 

Ook muziekdienst Spotify is tijdens de Corona periode blijven groeien. Zij hebben het aantal maandelijkse gebruikers dit jaar weten te verhogen tot 320 miljoen, waarvan 144 miljoen mensen een betaald abonnement hebben. De effecten van Corona op het luistergedrag van de gebruikers, zijn ook zeker zichtbaar. Mensen luisteren minder onderweg, daar het woon-werkverkeer ontzettend is ingeperkt. Het gebruik van Spotify in de auto en dergelijke is flink gedaald, soms zelfs met dubbele cijfers, terwijl het gebruik via tv en spelcomputers met meer dan 50% steeg.  

En niet enkel de gebruikersmomenten zijn anders dan voorheen, ook het soort gestreamde muziek lijkt een switch te hebben gemaakt. Zo lijken gebruikers meer behoefte te hebben aan rustige en akoestische muziek, waar er voor de Corona crisis vaker energieke en dansbare nummers werden afgespeeld.  

Ook podcasts doen het goed bij het Spotify publiek. Het aantal luisteraars staat nu op 21%, waar dit vorig jaar nog 19% was.   

De strengere Corona maatregelen gelden ook voor komende weken nog, in ieder geval tot half december. We zijn benieuwd hoe het kijk- en luistergedrag zich de komende periode ontwikkeld.  

Bronnen:  

  • Update onderzoek: mediaconsumptie, mediabestedingen en aankoopgedrag. AdAlliance, november 2020 
  • Stichting Kijk Onderzoek, 2020 
  • Nederlands Luister Onderzoek, 2020 
  • AD, 2020 
  • RTLNieuws, 2020 
  • Tweakers, 2020 
  • NPOradio2, 2020 
  • Filmonderzoek Nederland, 2020

Communications Director