Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

08-11-2019:

3 inzichten van Emerce Performance

Jaarlijks organiseert Emerce een update over het succesvol inzetten van marketingbudget voor (online) adverteren. Daar bestaat niet één specifieke succesformule voor, daar is een effectieve samenwerking tussen verschillende disciplines voor nodig. Diverse onderwerpen komen aan bod: automatisering, machine learning, personalisatie en nog veel meer. Wij geven drie interessante inzichten cadeau. 

Generatie Z verwacht personalisatie

Een generatie die door velen wordt gezien als de generatie met de mobiele telefoon aan de hand vergroeid. Absolute digital natives opgegroeid in een wereld die altijd verbonden is. Dit is de generatie voor wie personalisatie niet een nice to have, maar een musthave is. Zij zijn niet anders gewend. Hier liggen drie ontwikkelingen aan ten grondslag. 

1. Technologie

Alle feeds op sociale netwerken Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, aanbevelingen op Netflix en YouTube zijn allemaal hypergepersonaliseerd.

2. Opvoeding

Het helikopterouderschap leidt ertoe dat er een generatie opgroeit met het idee dat alles draait om het individu. 

3. Opleiding

Naast de helikopterouder is er ook nog het onderwijs dat volledig wordt toegespitst op individuele leerwensen en voorkeuren. 

Nu hoor ik je denken: deze generatie is nog erg jong en heeft geen hoog besteedbaar inkomen. Waarom zou jij je als merk dan nu al op personalisatie storten? Omdat personalisatie nu al effectief blijkt. Er is een maar, je kan het namelijk ook overdrijven. Als de personalisatie voelt alsof er een grens wordt overschreden, dan werkt het averechts. De aanbevelingen van Amazon zijn hier een goed voorbeeld van. Volgens eigen zeggen wordt het algoritme verantwoordelijk voor aanbevelingen op halve sterkte toegepast. Als het algoritme nog treffender aanbevelingen doet, geven gebruikers aan dat zij het idee krijgen dat Amazon hun gedachten kan lezen. Het gevolg, dalende verkoopcijfers.

Kruipen, lopen en rennen: de weg naar topprestaties

VanMoof doet een aantal dingen heel erg goed. Ze maken content die vermakelijk, inspirerend en bovenal effectief is. Daarnaast luisteren ze goed naar hun klanten en passen daar hun processen op aan. Bovenal realiseren ze omzetgroei en werken ze hard richting het realiseren van hun hogere doel: jezelf verplaatsen aangenamer maken.

De weg naar dit succes hebben zij bewandeld door te leren kruipen (klein beginnen en de basis op orde krijgen) en lopen om vervolgens het momentum te gebruiken om te gaan rennen. Met andere woorden, zorg eerst dat de basis goed staat. Pas daarna kan je gaan werken aan de toegevoegde waarde.

Kruipen: de basis op orde

  • Richt Google Tag Manager in volgens de beste standaarden.
  • Start met het meten van (micro-)conversies.
  • Optimaliseer je communicatiemiddelen naar alle gangbare ratio’s en schermen.
  • Controleer of de website functioneel is en correct werkt.
  • Zorg voor een snelle en responsieve website.
  • Voorkom fouten en 404-pagina’s.

Lopen: begin met optimaliseren

  • Begin met monitoren en bijsturen van individuele kanalen en (conversie)trechters.
  • Maak gebruik van lookalikes om te profiteren van de data die je hebt opgebouwd met behulp van bestaande klanten.
  • Optimaliseer voor verschillende soorten klantreizen
  • Gebruik tools zoals Usabilla en Hotjar om te leren en luisteren naar klanten.

Zodoende ontstond het idee van The Unboxalong. (De tekst gaat verder onder de video)

Rennen: verbeteren en herhalen

  • Gebruik de inzichten uit de verschillende programma’s en onderzoeken om de website, campagne of dienstverlening te verbeteren. 
  • Blijf praten met klanten. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Survey.
  • Herhaal dit proces continu, anders is het slechts een momentopname. 

Acteer niet nu voor de resultaten van morgen

Het verbeteren van de bedrijfsresultaten doe je niet voor de korte termijn. We verwachten niet dat beslissingen van vandaag, morgen zichtbaar zijn onderaan de streep. Het is daarom gek dat we dit wel doen bij het optimaliseren van campagnes. De focus ligt op de verkeerde zaken. In plaats van vandaag te richten op veel klikken, een hoge CTR en een lage CPA, is het verstandiger om te richten op omzet, groei en ROI. Om een lage CPA te behalen worden campagnes getoond aan hen die een grote kans hebben om te converteren. Dat is hetzelfde als advertenties tonen aan de eerstvolgende in de rij van de kassa. Op de lange termijn zal het meer opleveren om advertenties te tonen aan de consumenten die in de winkelstraat lopen. Meer potentiële klanten in de winkel zou moeten leiden tot langere rijen aan de kassa.

Wat kan je vandaag doen om de manier van denken te veranderen? Allereerst is het verstandig om af te stappen van een laatste-klik-attributiemodel. Daarnaast moeten brand awareness, CTR en campagne-specifieke beoordeling plaatsmaken voor beoordeling van de beste marketingmix, multi touch-metingen en Customer Lifetime Value.