Delen via
Nederlanders besteden evenveel tijd aan media als aan slapen. Uit de tweede editie van het tijdsbestedingsonderzoek Media: Tijd 2015, blijkt dat de gemiddelde Nederlander 8 uur en 33 minuten per dag besteed aan afzonderlijke media. Dit is vrijwel even lang als de gemiddelde slaaptijd van Nederlanders: 8 uur en 45 minuten.
Met een totale besteding van 8 uur een 33 minuten per dag aan media, is de totale mediatijd van de gemiddelde Nederlander de afgelopen 2 jaar niet veranderd. Het mediagebruik bestaat uit diverse activiteiten, zoals kijken, luisteren, lezen en communiceren, waarbij media regelmatig gelijktijdig gebruikt wordt. Denk hierbij aan het luisteren van radio terwijl men aan het lezen is.
Kijken
Het gebruik van traditionele media is nog steeds dominant. Gemiddeld kijken Nederlanders per dag 3 uur televisie, waarvan 78% nog steeds live televisie kijken is. Onder jongeren wordt er wel meer tijd besteed aan het kijken van gestreamde of gedownloade programma’s (21% van de kijktijd), maar live TV kijken blijft ook in deze groep nummer één (55% van de kijktijd). Tv-kijken doen Nederlanders met name in de avonduren.
Luisteren
Luisteren doet men daarentegen met name overdag, tot zes uur ’s avonds. De totale luistertijd betreft voornamelijk live radio luisteren, waarbij men tijdens het luisteren veelal aan het multi tasken is: 75% van de luistertijd gaat samen met één of meer andere activiteiten. Net zoals bij kijken, geldt ook voor luisteren dat het gebruik van traditionele media nog steeds dominant is. Driekwart van de Nederlanders luistert nog via een vast radiotoestel, autoradio of draagbare radio. 16% van de luistertijd vindt plaats via tablet, computer of smartphone. Het luisteren via internet is qua omvang nog beperkt met 9 minuten per dag, al is deze tijd de afgelopen twee jaar wel verdubbeld.
Lezen
Gemiddeld besteedt de Nederlander 43 minuten per dag aan het lezen van dagbladen, tijdschriften, boeken en andere media. Dit mediagebruik vindt gedurende de hele dag plaats. Ook al is digitaal lezen wel in opkomst, het lezen van papier is nog altijd populairder: 39% van de Nederlanders leest papieren media. Voornamelijk mannen, hoger opgeleiden en 20-49 jarigen lezen digitaal. Digitaal lezen heeft in 2015 een aandeel van 20% Nederlanders op een dag.
Communiceren
Communiceren doen de Nederlanders gemiddeld 1 uur en 6 minuten per dag. Hieronder verstaan we bellen, e-mailen, sms-en, appen, chatten en social media gebruik. Het communiceren gaat bijna de helft van de tijd via de smartphone. De vaste telefoon en smartphone worden voor 7% van de communicatietijd ingezet. De jeugd is koploper in communiceren en besteed gemiddeld 2 uur en 12 minuten aan deze activiteiten per dag.
Bron: SPOT – Media: Tijd 2015