Delen via
Zal Qmusic ooit nog eens de nummer 1 radiozender van Nederland worden? Marktleider Radio 538 wordt in elk geval nadrukkelijk op de hielen gezeten door Q. De laatste cijfers tonen opnieuw groei voor de zender met de kenmerkende rode kleur. Hierdoor krimpt het gat tussen de twee giganten voor de derde keer op rij.
Vandaag, 24 mei zijn de luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek bekend gemaakt over de periode maart-april 2016. In dit onderzoek wordt het luistergedrag van 7.925 representatieve respondenten gemeten van 10 jaar en ouder, gedurende de hele dag (06.00-24.00 uur).
De gemiddelde luistertijd per dag bedroeg deze periode 2 uur en 45 minuten. Dit is 2 minuten korter dan de vorige periode. Uit de laatste cijfers blijkt dat bijna 90% van alle Nederlanders 10+ minimaal een kwartier per dag naar de radio luistert.
Qua luisterlocatie zien we dat er nog steeds het meest thuis naar radio wordt geluisterd. Ruim 50% van de luistertijd vindt thuis plaats. Verder wordt er ook veel op het werk/school geluisterd (23%). Hierin zijn geen veranderingen zichtbaar t.o.v. de vorige periode (februari-maart). In tegenstelling tot de verwachting van velen dat er in de auto/onderweg het meest naar radio wordt geluisterd, vindt ‘slechts’ 16% van de luistertijd in de auto/onderweg plaats. Zelfs tijdens de ochtend- en avondspits wordt er onderweg minder radio geluisterd (23% van totale luistertijd) dan thuis (53%).
Zenders
Wanneer we kijken naar de grote radiozenders, dan zien we bij merendeel van de zenders een daling in marktaandeel t.o.v. de vorige periode (februari-maart), waaronder Radio 538, ORN, NPO Radio 1 en 2, 3FM, 100% NL en Radio 10.
Marktaandeel & weekbereik 10+ jaar (x1.000 personen)
Zenders | Maart-April 2016 | Februari-Maart 2016 | Maart-April 2015 | Maart-April 2016 | Februari-Maart 2016 | Maart-April 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|
Radio 538 | 11,1 | 11,3 | 12,2 | 3552 | 3519 | 3660 |
ORN Radio | 10,1 | 10,4 | 9,9 | 2507 | 2535 | 2681 |
Qmusic | 10,1 | 9,4 | 8,7 | 2882 | 2825 | 2742 |
Sky Radio | 9,4 | 9,4 | 9,7 | 3297 | 3360 | 3565 |
NPO Radio 2 | 8,9 | 9,2 | 8,8 | 2248 | 2276 | 2214 |
Opvallend is de stijgende lijn van Qmusic. T.o.v. vorig jaar maart-april is het marktaandeel van Qmusic met maar liefst 16% gestegen. T.o.v. februari-maart 2016 is het marktaandeel 7,5% gestegen. Grootste groei in marktaandeel van Qmusic zien we terug in de doelgroep 20-29 jaar. In deze doelgroep groeide het marktaandeel met maar liefst 14% t.o.v. februari-maart 2016.
De groei van Qmusic zien we vooral terug in de gemiddelde luistertijd van Qmusic. Zo werd er deze periode met gemiddeld 600,5 minuten luistertijd, 3,5% langer geluisterd naar deze radiozender dan in de periode februari-maart. Deze groei in luistertijd zien we ook terug bij Slam!FM (+11%), Radio Veronica (+5,5%) en NPO Radio 4 (+4,9%). Een voortzetting van deze groei in luistertijd zal uiteindelijk lijden tot een nog hoger marktaandeel dan zij deze periode al hebben.
Met de groei van Qmusic lijkt deze zender steeds dichter in de buurt te komen van nummer één radiozender van Nederland, Radio 538. Lag het marktaandeel van Radio 538 in maart-april vorig jaar nog 40% hoger dan het aandeel van Qmusic, vorige maand was dit 20% en op het moment nog maar 10%.
Tijdvakken
Wanneer we kijken naar de verschillende tijdvakken, dan valt op dat enkel op NPO Radio 1 het marktaandeel toeneemt in de avond. Wanneer we het tijdvak 07.00-19.00 uur vergelijken met 06.00-24.00 uur, neemt de luisterdichtheid van NPO Radio 1 in het laatst genoemde tijdvak toe met 12,5%. Dit wordt met name veroorzaakt door het programma ‘Met het oog op morgen’ op NPO Radio, dat zeer goed wordt beluisterd!
Volgende maand brengen we je weer op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in de radiocijfers! Zal het Qmusic lukken nog verder te groeien en binnen aanzienlijke tijd de grootste radiozender van Nederland te worden?