By Published On: 11 maart 2016272 words1.4 min read

Delen via

De markt heeft nog steeds vertrouwen in de kracht van TV om de doelgroep te bereiken. Dat blijkt uit de bestedingen in de TV-reclamemarkt in 2015, welke gisteren gepubliceerd zijn door SPOT in het TV Jaarrapport 2015.

De totale bestedingen in de TV-reclamemarkt in 2015 zijn uitgekomen op € 965 miljoen euro, waarbij we een lichte stijging zien t.o.v. 2014. In 2014 was een groei van 3,3% gerealiseerd, wat o.a. te danken was aan de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. Dat de bestedingen van 2015 boven 2014 zijn uitgestegen (zonder vergelijkbare evenementen) laat het blijvend vertrouwen in TV reclame zien. Ook een stijging in het aantal adverteerders (+7%) en merken (+3%) op TV ondersteunt dit.

Verwacht wordt dat de Nederlandse economie in 2016 nog sneller zal groeien dan in 2015. Consumenten hebben meer te besteden door hogere lonen en de lage inflatie. Daarnaast zorgen het voorzichtige herstel van de economie en stijgende winstgevendheid er voor dat bedrijven meer zullen gaan investeren. Op basis van deze gegevens wordt in de bestedingen van de TV-reclamemarkt in 2016 een groei verwacht tussen de 1% en 3%.

Kijkdtijd

De gemiddelde kijktijd van de Nederlander ligt in 2015 met 190 minuten lager dan in 2014 (-4,8%). In 2014 werd een recordhoogte van 3 uur en 20 minuten behaald, wat onder meer te verklaren is door de grote sportevenementen dat jaar.

Gemiddelde kijktijd 2015

Daarnaast is ook het bekijken van video content via andere kanalen een oorzaak van daling van de kijktijd. Denk hierbij aan o.a. YouTube en Netflix. Deze verandering is met name zichtbaar onder jongeren. Op 1 januari is SKO gestart met het meten van online video, om hier in de toekomst meer uitspraken over te kunnen doen.

Benieuwd naar het hele artikel? Klik hier!

Bron: SPOT TV-jaarrapport 2015

Delen via