Delen via
Daar is ‘ie dan! De DMM Mediaweek! Vanaf vandaag ontvang je elke woensdag de laatste, leukste en meest interessante media-nieuwtjes van ons! In onze video zetten we de belangrijkste nieuwtjes op een rij, waarbij we op onze website een toelichting geven. Nieuwsgierig geworden? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw merk te bespreken!
Kijkcijfers The Passion vallen tegen
5 jaar op rij (2014 – 2018) wist het programma gemiddeld 3,5 miljoen kijkers te trekken (6 jaar en ouder en uitgesteld kijken). Naar de uitzending op 18 april hebben er ruim 2,3 miljoen mensen gekeken. Bijna 1,2 miljoen minder dan 2018. De eerste aflevering in 2011 resulteerde in bijna 1 miljoen kijkers, in 2012 in bijna 1,9 miljoen en in 2013 in ruim 2,5 miljoen. In 2015 behaalde het programma een record met 3,8 miljoen kijkers.
Zal het mooie weer een rol hebben gespeeld in deze daling? Of verliest het programma aan populariteit? Wij zijn benieuwd naar de kijkcijfers van volgend jaar.
Bron: SKO (doelgroep 6 jaar en ouder, + uitgesteld kijken)
Pinterest advertising beschikbaar in Nederland
Begin dit jaar hebben een aantal grote merken, zoals IKEA, Albert Heijn, Karwei en Scotch en Soda, verschillende tests gedaan met betrekking tot adverteren op de Nederlandse Pinterest. En eindelijk is het zover: sinds deze maand is het voor alle Nederlandse adverteerders mogelijk om te adverteren op dit inspiratieplatform.
Met een groeiend aantal gebruikers in Nederland (de teller staat in 2019 op 3,5 miljoen), en een toename in het aantal dagelijkse gebruikers (+ 25% t.o.v. 2018), is Pinterest een belangrijk platform waar Nederlanders inspiratie opdoen. Van kleding, recepten, DIY, interieur tot inspiratie over vakanties/reizen. Dit biedt kansen en mogelijkheden voor uiteenlopende adverteerders. Daarbij komt dat je als merk voornamelijk zichtbaar bent in een vroeg stadium in de aankoopfunnel.
Pinterest biedt verschillende advertenties aan, waarbij de nadruk ligt op opvallend visueel materiaal. Het is en blijft immers een visueel platform. Het materiaal kan vervolgens worden ingezet als gesponsorde pin (afbeelding), caroussel (meerdere beelden), video pin of speciale App-pin (app-installs). Aan de hand van de gekozen doelstelling (websiteverkeer of app installatie) wordt vervolgens geoptimaliseerd.
Met de verschillende targeting mogelijkheden kan specifiek zichtbaarheid worden gerealiseerd onder de meest relevante doelgroep. Bijvoorbeeld door het retargeten van websitebezoekers, een klantenlijst te benaderen, aan de hand van interesses (bijv. kleding of food), of trefwoorden (zoals ‘rondreis Italië’). Targeting op locatie en leeftijd is helaas nog niet mogelijk. Maar we verwachten dat hier (snel) verandering in komt. Ditzelfde geldt overigens voor nieuwe functionaliteiten. Zoals aanvullende advertentieformaten. Momenteel wordt bijvoorbeeld de Shopping ad ingezet in Engelstalige landen. De verwachting is dat dit formaat in 2019 nog in Nederland wordt geïntroduceerd.
Met de inzet van Pinterest kunnen we een nieuw platform toevoegen aan de reeds bestaande sociale media. We zijn benieuwd hoe Pinterest zich gaat ontwikkelen, en welke positie dit platform gaat innemen binnen de sociale media. De eerste resultaten zijn in ieder geval veelbelovend. Zowel de CPM (kosten per 1.000 views) en CPC (kosten per click) zijn lager dan bijv. via Facebook en Instagram.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op!
https://www.emerce.nl/cases/pinterest-advertising-allerhande-karwei-positief-eerste-resultaten
Ajax is ‘hot’ maar niet overal!
Veronica scoort net als Ajax goed met voetbal. Ruim 3,7 miljoen kijkers hebben de wedstrijd Juventus – Ajax live gezien. Maar de verschillen in kijkgedrag zijn best groot per provincie. Waar in Flevoland ruim 71% van de televisiekijkers naar de wedstrijd keek was dit in Rotterdam en Zeeland 42%. Ook het Noorden had minder interesse met percentages van 45 tot 49%. Wel zien we dat het percentage kijkers toeneemt naarmate het toernooi vordert. Scoorde de eerste wedstrijd van Ajax (tegen AEK Athene) een aandeel van 19% in Rotterdam, inmiddels kijkt dus ruim 40% van de Rotterdammers. Dat belooft nog wat voor de halve finale.
Bron: Mediaview/SKO
Grp-verkoop televisie daalt flink
In Q1 2019 werden aanzienlijk minder grp’s verkocht dan in Q1 2018. De daling in grp-verkoop is o.a. het resultaat van de daling van lineaire kijktijd. Hoewel de daling van de totale kijktijd slechts 3% is t.o.v. Q1 2018, zien we een grote verschuiving van lineair kijken naar uitgesteld TV kijken. Zo zagen we vorig jaar maart een aandeel van 9,8% uitgesteld kijken. Dit jaar lag dit aandeel op 13,1%. Een stijging van 33,7%! Door deze verschuiving ligt de daling van lineair kijken aanzienlijk hoger dan de eerder genoemde 3%.
De totale daling in grp-verkoop was het eerste kwartaal 13% (doelgroep 20-49). RTL laat de grootste daling in grp-verkoop zien, met 18%. De ‘schade’ bij Talpa en Ster lijkt minder groot met een daling van respectievelijk 8% en 2%. We zijn benieuwd hoe dit zich in Q2 ontwikkelt!
Ook een verschuiving van televisie-inzet naar andere mediumtypen speelt een rol in de lagere grp-verkoop in Q1. Zo zien we o.a. een flinke toename in online bestedingen dit eerste kwartaal. Hier zullen we binnenkort dieper op in gaan.
Bron: SKO