Delen via
Betalen voor een reclameloos bestaan?
Het thema van het MWG Congres 2011 (morgen in NH De Leeuwenhorst te Noordwijkerhout) is dit jaar ‘Everything is media. Media is nothing.’ Adformatie vraagt de lezers wat volgens hen hét media issue is van dit moment en publiceert ‘De Rondvraag’ wekelijks op verschillende plekken online. André maakt zich zorgen om de trend te betalen voor het vermijden van reclame:
In Amsterdam wordt er door winkeliers spontaan geld ingezameld voor de orgelman. Niet om hem te laten spelen, maar om hem juist niet te laten spelen. Hetzelfde zie je in media. Neem een abonnement op Sport1 en u wordt nooit meer lastig gevallen door reclame. Dat roept deze zender in betaalde reclamezendijd waarmee ze ons nota bene wel lastig vallen. Spotify maakt het nog bonter. Wil je online muziek luisteren, maar niet worden lastig gevallen door reclame, betaal dan tenminste 5 euro per maand. Betalen om niet te worden geconfronteerd met reclame, als dat geen media issue is…
Een te verdedigen argument, maar aan de andere kant valt er in het geval van bijvoorbeeld Spotify zeker wel wat te zeggen voor het betalen voor een reclamevrij product: met reclame wordt er betaald voor de rechten over de muziek, dus wat is er mis mee als daar op andere manieren voor betaald wordt? Hoe denken jullie daarover?