Delen via
De papieren oplage van de grootste kranten in Nederland is in het vierde kwartaal van 2013 sterk gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Papier verliest aan kracht. Jaar in jaar uit. Dat blijkt nu maar eens weer uit de laatste oplage gegevens van het Het Oplage Instituut. In totaal dalen de landelijke dagbladen met circa 100.000 exemplaren. Dat is een verschil van 6% ten opzichte van het Q4 in 2013 versus Q4 in 2012.
Een goed voorbeeld hiervan is de daling van de betaalde oplage van de Telegraaf, welke daalde met 8% naar 462.651 exemplaren. Deze cijfers worden bijgesteld door het aantal digitale abonnees van 69.744 abonnementen. De enige krant die steeg in de gedrukte oplage was het Financieele Dagblad (843 exemplaren). Deze daling is een logisch gevolg van de ontwikkelingen op het internet. Het papieren kanaal dagbladen is nu voor het zoveelste jaar aandeel aan het verliezen ten opzichte van de digitale uitgaven van de dagbladen zelf en andere nieuwssites als Nu.nl. Uiteindelijk zal de papieren editie van de dagbladen langzaam gaan verdwijnen uit onze maatschappij. Al gaat dat nog jaren duren en loopt waarschijnlijk parallel aan het ouder worden van de dagblad generatie. Logisch ook aangezien het nieuws in een papieren dagblad al verouderd is op het moment dat het gedrukt en nog verspreid moet worden door krantenjongens. Een stukje mooie historie dat niet meer lang blijft bestaan. Uiteindelijk zullen we er aan moeten wennen om de krant straks digitaal te consumeren en misschien wel in een vorm die ook evolueert. De papieren issues zullen worden teruggebracht in frequentie van uitgaven en uiteindelijk meer de kant op gaan van de inhoudelijk onderbouwing van artikelen.
Bron: Het Oplage Instituut