Delen via
Tijdens een RAB-bijeenkomst heeft Intomart vorige week het nieuwe luisteronderzoek gepresenteerd. Het nieuwe onderzoek krijgt ook een nieuwe naam en heet voortaan NLO, Nationaal LuisterOnderzoek.
Er zijn een aantal aanpassingen. Zo wordt op dit moment wordt nog via papier (30%) en online (70%) gereageerd, daar zal komend jaar ook mobiel als reactiemogelijkheid bijkomen. De grootste vernieuwing zit hem echter in de Media Watch. Naast de bestaande methode zal via 325 steekproefpersonen met behulp van de Media Watch het luistergedrag gemeten worden. In het begin zal dit echter alleen in een indicatie van het luistergedrag per minuut resulteren.
Hoe werkt het NLO dan precies? De meting op kwartierbasis blijft hetzelfde als nu via het radiolog. Via het horloge zal door middel van het matchen van radiofragmenten op continue basis het luistergedrag gemeten worden, dit wordt op minuutbasis gerapporteerd. Deze gegevens worden geïndexeerd ten opzichte van het kwartiergemiddelde. Het wordt in eerste instantie niet op dagniveau gerapporteerd, dus een exacte luisterdichtheid van de spot in een reclameblok is nog niet mogelijk.
Het NLO zal in januari 2012 van start gaan en gedurende het jaar zullen de resultaten geleidelijk naar buiten gebracht worden. Onze verwachting is dat de wijzigingen in het onderzoek op korte termijn geen invloed zullen hebben op de marktverhoudingen. De basis voor het onderzoek blijft namelijk het huidige radiolog. Het is een eerste, goede stap maar we verwachten nog niet heel veel nieuwe inzichten op korte termijn.