Delen via
Annuleringsbeleid exploitanten
Het positieve nieuws van deze crisis is dat de exploitanten heel flexibel zijn geworden. Dit geldt met name voor de annuleringsregelingen. Normaliter betaalt men een boete wanneer er te veel zendtijd wordt afgeboekt. Dit loopt uiteen van 4% tot 100% van het mediabudget. Echter, in deze situatie zijn alle exploitanten een stuk coulanter hierin. Vrijwel alle exploitanten hanteren op dit moment geen annuleringskosten. Mocht je een campagne ingekocht hebben die niet goed loopt, kan deze dus kosteloos geannuleerd worden. Voorwaarde is wel dat het teruggetrokken budget voor een bepaalde periode opnieuw moet worden ingezet. De exploitanten sturen namelijk nog steeds op de afgegeven toezeggingen op jaarbasis. Uitzonderingen zijn er ook, mocht je bij televisie binnen 2 dagen voor uitzending willen annuleren dan moet je wel annuleringskosten betalen (100%). Maar annuleer je tijdig dan kan dit dus zonder kosten. Mocht dit het geval zijn kan je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Aanbiedingen
Alle exploitanten hebben te maken met geannuleerde campagnes, wrang is dat daar tegenover juist meer luisteraars, lezers, kijkers etc. staan. Veel exploitanten hebben derhalve ruimte genoeg om campagnes uit te plaatsen. Om het adverteren toch interessant te maken, komen de exploitanten met scherpere tarieven voor de komende maanden. Marktindices worden verlaagd voor de komende maanden en we kunnen met mooie kortingen en bonus grp’s inkopen.
Televisie: De exploitanten hebben de marktindices voor de komende periode naar beneden bijgesteld. Voor april hebben AdAlliance (RTL-BrandDeli) en Talpa hun index van 110 naar 100 verlaagd. Ster hanteert een index van 90 voor nieuwe aanvragen i.p.v. 100. Gemiddeld kom je hierdoor op een korting uit van rond de 9% t.o.v. de originele indices.
In plaats van een index van 110 in mei op televisie bij Talpa en Ad Aliance kan nu geadverteerd worden tegen een index van 95. Een voordeel van bijna 14%.
Radio: Ook een aantal radiozenders hanteren een lagere index. Zo komt Talpa met een marktindex van 95 voor de maand mei (afgelopen jaar was deze 103). Ster en Q Music hanteren voorlopig een index van 100.
Buitenreclame: Hier ligt de situatie wel iets anders. Omdat er veel minder mensen op straat zijn (ruim 60% minder) liggen de kosten van de reguliere pakketten nu te hoog. Dat is ook de reden dat de buitenreclame exploitanten een aantal forse aanbiedingen doen. Opvallend is dat JCDecaux de laagste vlakprijs aanbiedt terwijl zij normaal gesproken de hoogste vlakprijs hanteren. In de grote steden waar JCDecaux vlakken heeft is het aantal contacten per vlak vaak ook hoger, wat deze hoger vlaktarieven rechtvaardigt.
JCDecaux biedt het volgende aan:
- Gespreid over de weken 13, 14 en 15
- 10.000 abrivakken voor € 125.000,- (vlakprijs € 12,50, normaal ca. € 50,-)
JCDecaux heeft vlakken in veel grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.
Exterion biedt vlakken aan tegen een tarief van € 15,-
Clear Channel biedt vlakken aan tegen een tarief van € 19,50
Ondanks deze gunstige aanbiedingen is het de vraag of dit een goede deal is. Mensen reizen minder, de straten zijn opvallend leeg en de actieradius is sowieso een stuk kleiner. Per saldo zullen de kosten per 1.000 waarschijnlijk niet lager liggen dan bij een reguliere campagne.
Al met al zijn er voldoende mogelijkheden om nu juist wel te adverteren.
Interesse in een campagne? Wij staan voor u klaar.