Terug naar al ons werk

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty

113 en DMM helpen bij het stellen van de vraag van je leven (zelfmoordpreventie)

Op 30 juni 2016 bracht de NOS het nieuws naar buiten dat het aantal zelfdodingen in Nederland een nieuw hoogtepunt heeft bereikt. In 2015 maakten namelijk maar liefst 1.871 mensen een einde aan hun leven, blijkt uit cijfers van het CBS. Een enorm aantal, wat natuurlijk zo veel mogelijk teruggedrongen moet worden. Hierin wordt het voortouw genomen door 113. 113 is een zelfmoordpreventie-organisatie die streeft naar een land waarin niemand eenzaam en radeloos sterft door zelfmoord, met de ambitie om het aantal zelfmoorden radicaal terug te dringen.

Benieuwd hoe DMM en 113 de armen ineen hebben geslagen om deze ambitie te verwezenlijken en de geholpen naamsbekendheid te vergroten? Lees dan nu verder.

Briefing

Om dit doel te bereiken benaderde 113 in de zomer van 2016 DMM. De centrale boodschap die in samenwerking met reclamebureau O-bureau voor deze campagne is ontwikkeld; “Stel de vraag van je leven”. Hiermee wordt de focus gelegd op het bieden van hulp voor de mensen om de personen met zelfmoordgedachten heen. Aan DMM de taak om deze boodschap over te brengen door middel van een passende mediastrategie.

Doelstelling

De boodschap die 113 over wilt brengen is voor iedereen; hoewel er in bepaalde leeftijdsgroepen meer aan zelfdoding wordt gedaan dan andere, kan iedereen rondlopen met zelfmoordgedachten. De primaire doelstelling voor deze campagne is daarom  awareness bij een zo groot mogelijk publiek. Zo veel mogelijk mensen informeren over het bestaan van 113 en wat deze organisatie voor je kan betekenen. En wat tevens de beste manier is om iemand met zelfmoordgedachten te benaderen. 

 

 

Over het merk:

Website:

  • https://www.113.nl
  • https://www.113.nl/stel-de-vraag-van-je-leven?

Geschiedenis:

  • 113 is opgericht op 7 oktober 2009 tijdens een uitzending van BNN over zelfmoord.

 

Doelen:

Primair:

  • Geholpen naamsbekendheid vergroten

 

Aanpak DMM:

Media:

  • Radio
  • Outdoor
  • Display
  • Content
  • Social
  • Video
     

 

Resultaten:

  • Geholpen naamsbekendheid vergroot
  • Aantal hulpaanvragen vergroot
  • Toename in websitebezoek
  • Geen negatieve bijkomende effecten campagne
     

Mediakeuze

In januari hebben we de campagne gelanceerd en in mei en september volgden er een tweede en derde flight. Gezien het beperkte budget hebben we gekozen voor radio, om een korte tijd een groot bereik te realiseren. Met de (impactvolle) spot wordt verteld hoe je jezelf of iemand kunt helpen met zelfmoordgedachten. Hier is een combinatie van dagzendtijd (landelijk bereik) versus avondzendtijd (meer een privé moment) ingekocht voor een optimaal effect. Op Omroep Friesland is een radiocommercial die Syb van der Ploeg heeft ingesproken ingezet. Op lokaal niveau zijn abri’s ingezet om de Supranet regio’s (organisaties die de ambitie delen om het aantal suïcides en pogingen onder hun patiënten fors terug te dringen) te ondersteunen.  Daarnaast wordt er online bereik toegevoegd met de inzet van video’s en banners, waarbij er steeds verder geoptimaliseerd werd naar de kanalen en inzetten die de beste resultaten behaalden. Gezien het secundaire doel van de campagne (traffic naar de website) sluit Facebook perfect aan bij deze inzet; mede door het sociale karakter van het medium staan mensen open voor zulke boodschappen. Ook komt de campagne terug op een aantal relevante gezondheidstitels, om zo het zoekende verkeer op te vangen. Op deze manier wordt zowel de passieve als de actieve doelgroep bereikt.

Één van de beelden uit de 113-campagne.

 

Resultaat; de klant aan het woord

Anke Wammes, Communicatiemanager bij 113 over de zelfmoordpreventiecampagne:

"De campagne heeft in korte tijd een enorme toename in de (geholpen)naamsbekendheid gerealiseerd. Het aantal mensen dat onze site bezocht, een zelftest deed, of een gesprek voerde met een van onze vrijwilligers of psychologen nam significant toe. Het was ook spannend, want veel media-aandacht voor zelfmoord kan ook een copycat-effect in de hand werken. Gelukkig zien we dat niet terug en heeft de campagne een positief effect gesorteerd."

Terug naar al ons werk

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty