Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
11-02-2015:

Wat wordt de nieuwe standaard voor online display, Flash of HTML5?

De standaard voor het maken van display uitingen is langzamerhand aan het verschuiven van Flash naar HTML5. Een artikel dat eergisteren verscheen op Emerce maakt duidelijk dat Flash terrein aan het verliezen is.

Adobe heeft afgelopen week een noodpatch moeten uitbrengen voor zijn Flash-speler. Het programma bleek wederom niet opgewassen tegen de vele bedreigingen. Door een lek in de software konden cybercriminelen de computer volledig overnemen als gebruikers een kwaadaardige site bezochten.

In totaal was Adobe nu al vijftien keer genoodzaakt om dergelijke lekken te dichten. Het begint te lijken op dweilen met de kraan open. Nadat beveiliger Symantec vorige week gebruikers al adviseerde om Flash uit te zetten, wordt er nu door sommige gesuggereerd dat Flash helemaal moet verdwijnen.

Niet alleen de beveiligingsproblemen spelen Flash parten, ook het feit dat belangrijke spelers op mobiele devices zoals iOS Flash niet ondersteunen heeft Flash geen goede dienst bewezen. Nu steeds meer adverteerders hun weg naar mobiel adverteren vinden, lijkt de noodzaak om definitief van Flash af te stappen ook steeds groter. Ook de stap van YouTube om HTML5 te gaan ondersteunen maakt het voor ontwikkelaars steeds makkelijker om voor HTML5 te kiezen.

Met HTML5 kan alles gemakkelijk opgevangen worden. Dit wordt namelijk wel ondersteund op iOS en kan tevens zo gebouwd worden dat de uitingen cross-device kunnen worden gebruikt. Banners worden schaalbaar, wat ervoor zorgt dat er geen eindeloze hoeveelheid creaties gemaakt hoeven te worden.

Kortom, er lijken genoeg redenen te zijn om Flash zo langzamerhand los te gaan laten. Vraag blijft, is iedereen er wel klaar voor?

In hoeverre kunnen ad management systemen omgaan met HTML5? Doubleclick Campaign Manager heeft aparte templates om HTML5 banners aan te maken en claimt er klaar voor te zijn. Eén ding is in ieder geval zeker, als HTML5 uiteindelijk toch geen optie voor de adverteerder blijkt dan kan er altijd nog met ouderwetse .gif bestanden gewerkt worden.