Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
30-06-2016:

Virtual Reality: Engagement 2.0

Terwijl bij de Media Maatschap de eerste Virtual Reality brillen, van karton tot Oculus Rift, al binnen komen stromen sijpelt het besef langzaam maar zeker binnen hoe impactvol deze techniek gaat worden. Ontwikkelingen binnen verschillende industrieën laten ons zien in welke mate VR omarmd wordt. Maar hoe passen we deze ogenschijnlijke realiteit toe om de consument producten/diensten te laten ervaren zoals nooit te voren?

In de praktijk

Reisbranche

Binnen de reisbranche wordt er bijvoorbeeld 360° content geproduceerd. Hierdoor kan de oriënterende vakantie-zoeker eerst even rustig rondkijken in het resort of het bevalt. Ook middels de inzet van drones wordt een zo compleet mogelijk plaatje geschetst.

Loyaliteitsprogramma’s

Retailorganisaties laten kleine kinderen hiermee kennis maken door een loyaliteitsprogramma te integreren met Virtual Reality. “Ga eerst even zitten, anders val je! Doe je bril op en 1, 2, 3, 4…het is gelukt!” Een hele generatie staat nu op die met deze ontwikkeling opgroeit en het doodnormaal vindt op deze manier content tot zich te nemen.

De praktische implementaties laten niet te wensen over. Een simpele Google zoekopdracht brengt het volgende:

  • Nog te bouwen Terminal alvast virtueel gemaakt
  • Virtual Reality bril bij behandeling van angststoornissen
  • Kies je eigen film in een vliegtuig met je Virtual Reality bril
  • Een huis kopen? Kijk alvast virtueel rond met de VR-bril
  • Kinderen worden onderdeel van een tekenfilm met de VR-bril
  • Beleef je vakantie opnieuw met de VR-bril

Hoe verandert dit het medialandschap?

14% van de Nederlandse reclame en mediabureaus zet inmiddels Virtual Reality in voor haar klanten. Daarmee geeft 86% van de bureaus aan dit nog niet te hebben gedaan. Maar liefst 52% van de bureaus zegt wel van plan te zijn Virtual Reality in te gaan zetten in 2016. Bureaus zien dus veel kansen voor deze vorm van online communicatie in marketingcampagnes. Voornaamste doelstellingen om Virtual Reality in te gaan zetten zijn:

  • Het creëren van engagement
  • Merkbekendheid genereren
  • Innovatie

(Bron: VR/360°-video-onderzoek Mobile Marketing NL)

Engagement 2.0

Het biedt volop mogelijkheden binnen het aankoop proces. Verbind door 360° content aan te bieden. Zie nieuwe ontwikkelingen niet als bedreiging maar als kans. Verleid de consument door letterlijk (niet helemaal) het product voor iemands neus te hangen. Trigger door mensen zelf rondom het product te laten lopen/kijken. Volledig in het teken van een versterkte band tussen merk en consument.

Bekijk hieronder een indrukwekkend voorbeeld van Old Irish. 

 

Denk zelf ook eens na over hoe Virtual Reality een interessante ontwikkeling kan zijn voor uw branche/business. We staan hiermee met z’n allen in de kinderschoenen dus zie het vooral als een mooie kans om op deze trein te stappen!

Door
Vincent Marquenie

Digital Communications Director