Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
10-12-2012:

Van massamediale communicatie naar content marketing?

Deze ochtend werd ik aan het denken gezet door een artikel op de blog van advies- en onderzoeksbureau Forrester. De auteur beschrijft hierin haar reactie op een korte onderbreking van de TV-programmering.

Luide en kleurrijke 30-sec advertenties begonnen over mijn scherm te dansen, en daarbij alles van shampoo voor blondines (ik ben brunette) tot autoverzekeringen (ik heb geen auto) voor te schotelen.

Doorspoelen bleek geen optie, aangezien het hier live programmering betrof. Iets dat nog te begrijpen valt als we het hebben over televisie (nog wel), maar online gelden hele andere principes. Of het nu om streaming video gaat of online muziek, steeds meer mensen zijn bereid te betalen voor een reclameloos bestaan. Een kwestie die eerder al werd aangesneden door André. Parallel aan de groei van het aantal betalende gebruikers voor online content diensten loopt de stijging van omzet uit betaalde content – van €6,2 miljard in 2012 naar €10,2 miljard in 2017 in West-Europa. Dit brengt 2 belangrijke veranderingen voor marketeers met zich mee:

  • Minder kans om consumenten te bereiken met traditionele advertising; dezelfde diensten die de groei in content consumptie drijven kennen beperkte mogelijkheden tot plat adverteren.
  • Merken moeten actief content strategieën gaan ontwikkelen, en daarmee inspelen op een toenemende behoefte. De groei in betaalde content bewijst dat het publiek deze ontwikkeling als positief ervaart.

Kijkend naar mezelf kan ik dit alleen maar bevestigen; vanaf het prille begin ben ik bijvoorbeeld betalend gebruiker van Spotify, en gaat mijn waardering uit naar merken die met apps komen die daadwerkelijk waarde toevoegen aan mijn Spotify beleving. Maar de vraag is of we inderdaad aan het verschuiven zijn van traditionele advertising naar een model dat meer is ingericht op content marketing? En als dit inderdaad het geval is zullen merken en adverteerders zo goed mogelijk zien om te gaan met deze groeiende nadruk op content. Tenslotte gaat het er niet om wie er het hardste roept, maar wie het beste is staat is een goede en duurzame band met de consument op te bouwen.