Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
09-12-2011:

Sanoma had C1000 moeten kopen

Gisteren zag ik thuis het Kerstnummer van Allerhande. Wat mij opviel was het enorme aantal advertenties dat in dit nummer was opgenomen: van de 220 pagina’s worden er maar liefst 79 ingenomen door advertenties. Dat is een advertentiebezetting van 36%, die een omzet vertegenwoordigt van € 3.075.200,- De tariefkaart heeft mij geleerd dat er op het Kerstnummer ook nog een toeslag van toepassing is. Navraag bij deskundigen heeft mij geleerd dat die toeslag op 15% kan worden geschat. Dat brengt de omzet van het Kerstnummer van Allerhande op € 3.536.470,-.

Over de prijs voor een pagina kan niet worden onderhandeld en 15% bureaucommissie wordt er niet gegeven. Waar Albert Heijn als adverteerder zelf natuurlijk wel zwaar onderhandelt met de media over de tarieven is dat zeker niet het geval voor de adverteerders die het medium Allerhande inschakelen. Voor deze adverteerders is het plaatsen van een advertentie juist de makkelijkste manier om de marktleider blij te maken en dan ga je zeker niet onderhandelen over het tarief. Sterker nog, je betaalt ze eerder – just to please them – nog wat meer.

Het Kerstnummer is geen uitzondering wat betreft de verhouding redactie/advertenties. Allerhande is het onomstotelijke bewijs dat je voor het binnenhalen van advertenties in de distributie van merkartikelen moet zitten. Had Sanoma als grootste uitgever – die zit te springen om advertenties -dan niet beter C1000 kunnen kopen dan SBS?

 

André Roof