Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty

Radicale commerciële koerswijziging Hyves

Het voornaamste onderscheid tussen search engine marketing en adverteren op social media is targeting; interesses en demografische bieden tenslotte meer mogelijkheden dan bepaalde zoekwoorden. Na Google (+), Facebook en LinkedIn, waar nu op leads kan worden ingekocht, heeft ook Hyves hun advertentie-ecosysteem drastisch gewijzigd. Naast banners kunnen ook hier nu tekstadvertenties worden ingekocht. De belangrijkste punten op een rij:

Meer posities

De skyscraper positie heeft plaats gemaakt voor een vijftal banners op meerdere pagina’s. Attentiewaarde en exclusiviteit gaan hierdoor ten koste van een lucratiever verdienmodel, bovendien moet de gebruikers nu zijn aandacht verdelen over de banners. De nieuwe banners zijn, in tegenstelling tot het eerdere model, te vinden op vrijwel alle pagina’s. Daarmee wordt het binnen Hyves mogelijk om dieper te targeten op het niveau van specifieke pagina’s. Het aantal vertoonde banners is echter niet op iedere pagina gelijk.

Hyves moet wel in deze trend mee, wil het overleven tussen de overige sociale netwerken.

Goedkopere creatie

Adverteerders hoeven geen flashbanners meer te ontwikkelen, met de tekstadvertenties volstaan kleine vierkante afbeeldingen zoals we die al kennen van Facebook ads. Wel wordt het oude model in stand gehouden, in tegenstelling tot Facebook en LinkedIn hanteert Hyves echter géén biedingsmodel voor zijn advertenties. Betalen per click (CPC) is dus niet mogelijk. Het CPM-tarief is wel omlaag gegaan, waarmee Hyves adverteerders tegemoet komt.

De concurrentie zal Hyves niet meer kunnen achterhalen, maar het zal afwachten zijn wat dit nieuwe model kan betekenen voor de kleinere lokale adverteerder. Met name door de scherpe prijsstelling en lagere drempel lijkt dit de meest voor de hand liggende groep adverteerders voor Hyves.