Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty

Online advertentiemarkt groter dan TV

Dankzij een flinke omzetgroei is online advertising de markt voor televisiereclame voorbij gegaan in omvang, zo is gebleken uit de Online Adspend Study 2010 die Deloitte in opdracht van IAB uitvoerde. Met een netto omzet van 962 miljoen euro in 2010 was de online omzet 100 miljoen euro hoger dan de netto TV-bestedingen in 2010, die volgens SPOT op 863 miljoen euro lagen. De weinig verrassende conclusie in het onderzoek is dat de positie van online media ten opzichte van kranten en tijdschriften de komende jaren alleen nog maar sterker wordt. Wij durven hier nog stelliger in te zijn; dit is slechts een kwestie van tijd.

Grootste adverteerder is de financiële sector, met een aandeel van 11% in de totale bestedingen. Producenten van consumentengoederen en telecomaanbieders volgen met ieder 10%. Wat opvalt is dat slechts 16 miljoen euro is uitgegeven aan behavioural targeting, nog geen 2% van de totale omzet. ‘Veel van de ondervraagde partijen geven aan voor 2011 een grote groei te verwachten bij CPM-afrekenmodellen, dit valt grotendeels te verklaren door nieuwe mogelijkheden op het gebied van targeting en profieldata’, zo verklaart IAB-bestuurslid Emile van den Berg. Lees meer op Adformatie.