Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
10-01-2011:

NL jeugd is online sociaal actief

Binnen de EU zitten de Nederlandse jongeren in de top als het gaat om gebruik van social media: 91% van de jonge internetters (16 tot 25 jaar) in Nederland is actief op sociale netwerken. Alleen hun leeftijdgenoten uit Polen zijn fanatieker (94 procent). Dit is gebleken uit cijfers van het CBS en verscheen vanochtend op Adformatie.

Mannen zijn vaker actief dan vrouwen op sociale netwerken. Maar tussen hoogopgeleiden, middelbaar opgeleiden en lager opgeleiden bestaat vrijwel geen verschil. Bij jongeren komt het uitwisselen van tekstberichten het meest voor (78 procent). Het lezen van weblogs of blogs is bij 25- tot 55-jarigen (34 procent) en 55-plussers (18 procent) het meest favoriet. Hoewel het niet tot de sociale netwerken behoort, blijft e-mailen blijft ook in 2010 bij alle leeftijdsgroepen de grootste internetactiviteit.

Het gebruik van sociale media neemt sterk af met de leeftijd: in de leeftijdsgroep 25-55 jaar bedraagt het aandeel actieven op sociale netwerken in Nederland 54% en bij de leeftijdsgroep van 55-75 jaar iets meer dan 30%. In een reactie op het artikel op Adformatie wordt naar aanleiding van deze cijfers een interessante stelling geponeerd:

In Nederland hebben tot nu toe iets van 3.000.000 mensen een Facebook-account aangemaakt. Het CBS meldt dat er momenteel iets meer dan 2.000.000 jongeren van 16 tot 25 jaar zijn. 91% daarvan is 1.940.000, waarmee dan weer 2/3 van het aantal Facebook accounts verklaard zou kunnen worden. (…) Waarmee ik maar wil zeggen dat Social Networks een prima communicatie medium kan zijn. Als je jongeren tot 25 jaar wilt bereiken.

Zo vreemd vinden wij dit niet. Jongeren tot 25 zijn merendeels opgegroeid met social media en weten dus beter hoe ze er informatie mee kunnen uitwisselen. Mensen boven de 25 zijn hier minder ervaren mee, maar het gebruik van social media zal met de huidige jonge leeftijdsgroep meegroeien. In ons land is een ware sociale revolutie aan de gang, en bovendien is Nederland al het tweede land in LinkedIn-gebruik na de V.S. en deze groei zet door. Waarmee de visie van David Lagewaard hierboven tot één voor de korte termijn wordt gedegradeerd. Wie geeft hem gelijk?