Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
01-04-2016:

Nederlandse digitale advertentiemarkt sterk gegroeid

Het komt uiteraard niet als een verassing, maar de digitale advertentiemarkt is in 2015 weer hard gegroeid. In ons vorige artikel beschreven we al de online groei in het uitgavepatroon van de Nederlanders. In lijn daarmee blijkt ook dat de digitale advertentiemarkt in 2015 is gegroeid naar een omzet van 1,5 miljard euro. 

Dit houdt in dat de online advertentie uitgaven zijn gegroeid met 8,3% in vergelijking met 2014. Er wordt verwacht dat deze groei blijft aanhouden in 2016. In de totale marketingmix wint online advertising ook steeds sneller marktaandeel. Dit alles bleek uit een onderzoek van de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland.

Uitgaven mobile stijgen het meest

Mobile advertising is de hardste groeier, deze omzet groeide met maar liefst 51% ten opzichte van het jaar ervoor. Mobile advertising vormt daarmee een derde van alle display bestedingen. Hierbinnen wordt 42% in-app gespendeerd, en 58% in browser.

Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: “Ik ben blij te zien dat de kwaliteit van de mobile advertising markt in 2015 sterk is verbeterd, maar we zijn er nog niet. In 2016 moet de focus van de markt liggen op het door ontwikkelen van de uitingen. Een traject waarin het mobile gebruik door de consument centraal moet staan. Adverteren op mobile is niet gelijk aan adverteren op desktop.
Als we ons daar als markt bewust van zijn zie ik nog een groot groeipotentieel voor de branche.”

Bron: IAB Online Ad Spend Study