Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty

Nederland snelste stijger in onlineverkoop

Bij de komende kerstinkopen zullen de kassa’s in de winkelstraat minder rinkelen. Vooral in Nederland trekken internetwinkels meer omzet rond de feestdagen weg. Dit blijkt uit een analyse van vergelijkingssite Kelkoo, die winkelketens in negen Europese landen onderzocht.

Feestdagen cruciaal

De kerstverkoop is normaal gesproken cruciaal voor de winst van winkeliers. Voorspellingen geven aan dat Europese consumenten in winkels ruim 4 miljard minder gaan uitgeven. Extra internetverkopen van 6,4 miljard maken dat meer dan goed, wat de teller brengt op 32 miljard of 10,3% van de alle kerstverkopen. Nederland vertoont in het onderzoek dit jaar de grootste stijging (37%) in online verkopen, 302 miljoen extra.  De fysieke winkels zullen naar verwachting juist €200 mln inleveren. Rond de feestdagen wordt in ons land 1,1 miljard uitgegeven op internet: dat is 9 cent van elke bestede euro. Daarmee loopt Nederland iets achter op het Europees gemiddelde.

Hoe dan ook blijven de online verkopen zowel tijdens de feestdagen als gedurende het gehele jaar belangrijk voor de totale omzet. De internetverkopen in Nederland lijken deze feestdagen zelfs belangrijker dan ooit te worden. Consumenten spenderen recordbedragen online en de online handel werkt als primaire drijvende kracht voor de algehele retailgroei rond de feestdagen.