Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty

Nederland loopt voorop met iPad

Wij Nederlanders doen veelvuldig aan webwinkelen, zijn als geen ander thuis in social media, en nu blijkt een jaar na de introductie van het apparaat ook nog dat ons land voorop loopt in iPadgebruik. Het kan niet op met de innovatiedrang hier, waar een klein land al niet groot in kan zijn. Hoe groot? Dat laat onderzoek van ComScore (naar internetbezoek dat niet afkomstig is van pc’s, in 14 landen) in opdracht van Z24 zien:

  • De iPad is verantwoordelijk voor 35% van al het mobiele internetverkeer; daar vallen ook iPhones, Blackberry’s en Android-toestellen onder.
  • iOS, het Apple-besturingssysteem van op iPad, iPhone en iPod, is in Nederland goed voor een aandeel van 70% van internetbezoek via mobiele apparaten (marktaandeel van Android is 22%).
  • Ook zonder smartphones is het overwicht van Apple in Nederland enorm: 99,4% van het internetverkeer via tablets komt van de iPad (wereldwijd 89%).

Apple vs. Android

Op de markt voor mobiele telefoons wordt Apple wel voorbijgestreefd door Android. Dagelijks worden nu een half miljoen apparaten met Android verkocht, inclusief tablets. Apple verkocht in het eerste kwartaal pakweg 210.000 iPhones per dag. In de VS is Android al verantwoordelijk voor 35,6% van het mobiele verkeer, tegen 23,5 procent voor de iPhone.

Ook Nu.nl berichtte over deze trend, maar opvallend is dat het mobiele verkeer van NU.nl onder het landelijk gemiddelde ligt: de iPad app is slechts goed voor 8,5%, de iPhone app heeft een aandeel van 48% en de Android app behaalt zo’n 15% van al het mobiele verkeer.

Vooralsnog lijken de meeste adverteerders wat huiverig om mobile devices in te zetten, maar de cijfers geven aan dat de tablets (en eerder al smartphones) hun plekje in onze maatschappij hebben veroverd. Toch kunnen we nog veel leren van onze Amerikaanse en Britse collega’s; het is tijd om de wereldwijde markt te laten zien dat wij ook op het gebied van mobile marketing en advertising een voortrekkersrol kunnen spelen. Vanzelfsprekend kan DMM daarin adviseren en voorzien in een passende strategie.