Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
27-07-2016:

Livestreaming is de nieuwe trend

Livestreaming is the next best thing in digital. Het streamen van live video zorgt ervoor dat mensen direct kunnen zien wat er gebeurt. Kijkers zijn dus live bij een gebeurtenis aanwezig. Het unieke van de huidige vorm is dat iedereen live kan gaan en een groot publiek kan bereiken. Livestreaming via mobile was al langer mogelijk, maar in 2015 werden de eerste mobiele livestreaming apps gelanceerd voor smartphone. Hierdoor werd het fenomeen meer mainstream; livestreaming werd ineens bekend bij een groter publiek. De grootste gangmaker voor livestreaming is de recente lancering van Facebook Live. Facebook zorgde ervoor dat livestreaming ineens heel toegankelijk werd en een enorme vlucht nam. In dit artikel gaan we in op de recente ontwikkelingen rondom dit fenomeen.

Ontwikkeling

De eerste mobile livestreamings apps waren Meerkat en Periscope. Beide apps zijn gekoppeld aan Twitter. Met Meerkat kan je live video streamen en delen op Twitter middels het plaatsen van een linkje in een tweet. Meerkat werd gelanceerd in 2015 en beleefde een snelle opmars toen het vanuit Sillicon Valley werd gehyped. De app kreeg een boost doordat veel artiesten op het SXSW-festival 2015 gebruik maakten van de livestreaming app. Meerkat leek meteen de grootste livestreaming app te worden, ware het niet dat bijna tegelijkertijd eenzelfde app werd gelanceerd genaamd Periscope. 

Periscope is de eigen livestreaming app van Twitter. Ook deze app was dus vooral gericht op het delen via social media platform Twitter. Het was Twitter er echter alles aan gelegen om er voor te zorgen dat Periscope de bovenliggende partij werd. En hun strategie om Meerkat te dwarsbomen is succesvol gebleken. Het heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat Meerkat zijn koers is gaan verleggen en verder zal gaan als social video platform. Veel gebruikers stappen over of zijn overgestapt naar Periscope of Facebook live.

Facebook Live is in verschillende fases uitgerold. De uitrol is begonnen in augustus 2015. In de eerste fase kregen alleen beroemdheden en een select gezelschap toegang tot de feature. In december 2015 vond de uitrol naar bedrijven plaats. Sinds begin 2016 is deze feature voor iedereen toegankelijk.

Waarom is livestreaming nu ineens zo groot aan het worden?

Toegankelijkheid

Facebook Live heeft er voor gezorgd dat livestreaming voor iedereen toegankelijker is geworden, omdat er geen aparte app voor nodig is. Het is voor gebruikers gemakkelijker geworden om aan livestreaming te doen. Een livestream wordt direct op het nieuwsoverzicht geplaatst en trekt meteen de aandacht.

Bereik

Het grote bereik van Facebook heeft gezorgd voor een stijgende populariteit van livestreaming. Facebook Live is een feature op het grootste social media platform ter wereld. Facebook heeft wereldwijd 1,19 miljard maandelijkse gebruikers en is daarmee vele malen groter dan Twitter met 320 miljoen actieve gebruikers. Facebook bereikt veel meer mogelijke gebruikers dan Periscope, dat vooral afhankelijk is van Twitter. Er zijn overigens weinig cijfers bekend van het aantal streamstarts dat beide platforms genereren.

Om het gebruik van Periscope te vergroten is Twitter aan het testen met een aparte Periscope knop. Hierdoor kunnen mensen ook direct vanuit het platform gaan streamen. Twitter hoopt hiermee het gebruik verder te kunnen bevorderen.

Berichtgeving

De grootste katalysator van livestreaming is waarschijnlijk de recente berichtgeving in andere nieuwsmedia. Prins Harry liet zichzelf op HIV-testen en liet dat live zien aan zijn fans op Facebook. Erdogan riep zijn volgers via een livestream op om de couppoging in Turkije te ontregelen. Daarnaast zijn er in een korte tijdspanne van twee weken tijd drie geweldsincidenten in Amerika die via Facebook werden gestreamd. Deze incidenten werden direct opgepakt door de gevestigde nieuwsmedia en maakten daarmee onderdeel uit van de berichtgeving rondom grote mondiale gebeurtenissen. Dit laat meteen de impact zien van livestreaming.

Wat kunnen merken hiermee?

Iedereen kan tegenwoordig een uitgever of tv-station zijn, dat maakt het zo bijzonder. Ook voor merken kan livestreaming zeer interessant zijn. Je kan als merk live en direct een kijkje geven achter de schermen. Hiermee vergroot je de engagement met je fans. Doordat volgers direct kunnen reageren via comments en emoticons zie je meteen hoe relevant kijkers de content vinden.

Voordat je als merk met livestreaming aan de slag gaat  is het belangrijk dat je goed nadenkt over hoe je dit aanpakt. Hieronder een aantal punten om rekening mee te houden:

  • Het is de bedoeling dat de kijker zo lang mogelijk wordt vastgehouden. Probeer het spannend en relevant te houden.
  • Denk goed na met welke doel je gaat streamen. Entertainen, informeren of ga je ergens een oplossing voor bieden?
  • Creëer een kader waar binnen de livestream plaatsvindt. Een event, een persconferentie, een kijkje in de keuken of een productintroductie. Of als je als sponsor betrokken bent bij een festival kun je op het terrein de aanwezigen interviewen.
  • Voor professionele live content is enige vorm van redactionele uitwerking noodzakelijk. Denk goed na wat je allemaal in de live video wil behandelen.
  • Denk goed na welke doelgroep je gaat aanspreken en zoek daarbij de juiste tone of voice.
  • Maak gebruik van een vaardig spreker/presentator voor de verslaggeving. Iemand die vlot van tong is en gewend is om een publiek te blijven boeien.
  • Zorg voor interactie. Maak gebruik van de comments onder een livestream en beantwoord zoveel mogelijk vragen. Geef je publiek de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op wat er gebeurt tijdens de livestream.

Livestreaming staat nog in de kinderschoenen en ook hier geldt: learning by doing.  Wil je eens een keertje sparren over de inzet van livestreaming voor jouw merk? Neem dan eens contact op met ons.

Platformen voor Livestreaming:

Hieronder tot slot een overzicht van de belangrijkste livestreaming platformen.

Periscope

Periscope is onderdeel van Twitter. Sinds kort kunnen de video’s ook buiten de app en website van Periscope getoond worden door middel van embedding. Hiervoor was het alleen mogelijk om een link te delen waar de livestream te gebruiken is. Livestreams kunnen nu direct getoond worden in een tweet op een blog of andere website. Dit betekent dat het bereik en de kijktijd van Periscope groter wordt, omdat nu ook mensen die de app niet hebben de streams kunnen bekijken.

https://www.periscope.tv/

Facebook Live

Facebook Live is geen apart platform maar een aparte feature binnen Facebook. Dit is het grootste livestreaming platform van dit moment en heeft gezorgd voor een boost in gebruik van livestreaming. De meest recente ontwikkeling is de aankondiging dat de maximale streamtijd is verdubbeld van 2 naar 4 uur. Gebruikers kunnen tijdens het livestreamen reacties achterlaten in de vorm van likes en comments.

https://live.fb.com/

Meerkat

Meerkat is een livestreaming app die gelanceerd is in 2015. Het was het eerste livestreaming platform voor de smartphone. Meerkat introduceerde livestreaming voor het grote publiek. Iedereen met een smartphone kon vanaf dat moment live gebeurtenissen gaan streamen. Meerkat was in het begin zeer populair onder early adapters. Het succes van Meerkat was van korte duur doordat bijna tegelijkertijd Periscope werd gelanceerd en recentelijk Facebook Live. Meerkat heeft zijn strategie gewijzigd en wil nu een social video netwerk worden.

http://meerkatstreams.com/

Twitch

Twitch Is een videoplatform en community voor gamers. Elke maand maken 45 miljoen gamers gebruik van het platform(cijfers Twitch). Op Twitch kan je gamers live volgen terwijl ze een game aan het spelen zijn. Volgens Computeridee kijken bijna een miljoen mensen dagelijks naar de streams op Twitch. Veel gamers verdienen hun brood met live gaming. Youtube is ook met een apart platform gekomen om deze groep te bedienen, maar Twitch is nog steeds de grootste.

Omdat Twitch afhankelijk is van gamers vindt het streamen plaats via desktop. De huidige Pokémon Go rage zou er toe kunnen leiden dat Twitch ook de mogelijkheid gaat bieden om via mobiel te streamen.

https://www.twitch.tv/

Youtube Connect

Op Youtube zijn al livestreams te vinden. Maar het huidige Live van Youtube kan alleen vanaf desktop gestreamd worden. Omdat Youtube niet achter kan blijven en de hete adem van Facebook in zijn nek voelt, wilt Youtube via een aparte app kijktijd terug gaan winnen. Deze nieuwe app zal Youtube Connect gaan heten. Op deze manier positioneert Youtube zich expliciet in de livestreaming markt. Wanneer de app wordt gelanceerd is bij het schrijven van dit artikel nog niet bekend.

Nulive

Nu.nl ziet de toegevoegde waarde van livestreaming in. Door gebruik te maken van de kracht van de mobiele telefoon heeft Nu.nl toegang tot duizenden burgerjournalisten die sneller ter plaatse zijn bij een gebeurtenis dan de eigen journalisten. Nu.nl maakt gebruik van een redactie en bepaalt welke stream wordt uitgezonden op de website. Door deze voorselectie wordt de kwaliteit van de berichtgeving gewaarborgd en kunnen ongewenste momenten worden uitgesloten.

http://www.nu.nl/nulive.html