Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
12-11-2010:

KLM verspreidt blijdschap met cadeautjes

KLM is bezig met een campagne onder de naam KLM Surprise waarbij het klanten op Schiphol spontaan verrast met cadeautjes. Wat dat precies is wordt bepaald op basis van profielen op verschillende social netwerksites; iedere klant die incheckt op KLM’s Foursquare locaties wordt opgezocht op aan Foursquare gekoppelde sociale netwerken als Twitter, LinkedIn en Facebook. Met behulp van deze persoonlijke informatie wordt een passend cadeautje uitgezocht. Wanneer iemand vervolgens een cadeau heeft ontvangen, gaan ze na hoe deze positieve ervaring zijn weerklank heeft op de sociale netwerksites waarop de klant aanwezig is. Ook worden foto’s van de verraste reizigers op de KLM Facebook pagina gezet. Dit moet anderen stimuleren ook in te checken op KLM locaties.

Terwijl er in het buitenland (lees: de V.S.) en op Twitter veel aandacht is voor de actie zijn Nederlandse media nog zuinig met hun berichtgeving. Het succes van de campagne wordt met name bepaald door de gebruikers, en die zijn enthousiast. Zo zijn er al reizigers geweest die een fles champagne, een notebook of een horloge hebben gehad. Na november wordt de campagne geëvalueerd, en mocht het een succes zijn gebleken dan is het mogelijk dat het in de toekomst een vervolg gaat krijgen.

Na de case van Domino’s in Chicago is dit wederom een perfect voorbeeld van hoe social media wél te gebruiken.