Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty

Internetbranche start met zelfregulering

Vanaf dinsdag 30 augustus is het digitale volg-me-niet-register een feit. Hiermee zet de branche een belangrijke eerste stap naar een transparantere internetervaring. De belangrijkste Nederlandse internetexploitanten lanceren een zelfreguleringsinitiatief om de privacy van internetgebruikers te beschermen. In april kondigde de digitale branche aan een volg-me-niet-register te starten om de privacy van gebruikers te garanderen en de afgelopen maanden hebben de grote exploitanten en IAB Nederland dit uitgewerkt. Hierbij staat voorop dat de branche internetgebruikers werkelijke controle wil geven bij hun dagelijks internetgebruik.

Vanaf 30 augustus zal een informatie-icoon bij elke advertentie worden getoond (zoals hierboven, vooralsnog enkel de standaard IAB bannerformaten). Dit icoon leidt naar een pagina met daarop de privacypolicy van de desbetreffende organisatie. Vanuit deze pagina kan er worden doorgeklikt naar youronlinechoices.eu/nl, waar de consument ziet welke partijen cookies plaatsen en de betreffende cookies aan- of uit kan zetten. De participerende partijen representeren gezamenlijk meer dan 75% van het Nederlandse internetbereik’. Zo is voor de consument sprake van eenduidige en herkenbare communicatie over online privacy en het instellen van advertentievoorkeuren via het informatie-icoon.

Cookiewet

In juni heeft de Tweede Kamer zich uitgesproken voor ‘ondubbelzinnige toestemming’ voor cookies. Rond de uitvoering van dit besluit leven nogal wat onduidelijkheden. Zoals het negatieve effect wat een dergelijk besluit heeft op het gebruiksgemak van internet. Mede om die reden hebben de internetexploitanten besloten het volg-me-niet-register versneld in te voeren en de internetgebruiker controle te geven over zijn privacy. De zelfregulering is geen vervanging van de wet, maar een aanvulling erop.Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland licht toe:

Het IAB voelt zich erg gesteund door de enthousiaste participatie van verschillende hoofdrolspelers bij de introductie van het volg-me-niet-register. Volle steun vanuit de branche is namelijk noodzakelijk om het initiatief goed en professioneel te lanceren. Dit gebeurt nu, en hiermee zetten we dus een eerste stap.

Het doel is om de komende maanden het volg-me-niet-register over de gehele Nederlandse digitale branche uit te rollen. De zelfregulering is overigens geen Nederlands initiatief; het wordt pan-Europees ingevoerd.