Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
26-09-2014:

Interactieve mogelijkheden voor tv-commercials

Het kijken naar de televisie; ondanks alle technologische ontwikkelingen blijft het een populaire bezigheid onder de meeste Nederlanders, de TV-markt is in de eerst helft van 2014 zelfs met 6,7% gegroeid. Toch is het kijkgedrag duidelijk aan het veranderen; het gebruik van mobiele devices wint onverminderd aan populariteit. Deze devices zijn niet meer weg te denken uit, en hebben ontegenzeggelijk hun impact op, het videolandschap.

Er zijn steeds meer gebruikers op mobiele devices te vinden, deze groei hangt sterk samen met de toename in datacapaciteit. Het totale aantal mobiele aansluitingen zal sterk blijven groeien; in het laatste kwartaal van 2013 bezat zelfs meer dan de helft van alle huishoudens één of meerdere tablets en consumenten die nog geen tablet bezitten zijn wel van plan zijn deze aan te schaffen. Tablets, maar ook smartphones, worden veelal tijdens het televisiekijken gebruikt: volgens onderzoek van SKO gebruikt 65% van de Nederlanders wel eens een tweede scherm.

Kansen voor exploitanten en consumenten

Ster springt goed in op deze trend, al enige tijd bieden zij Ster Extra aan bij adverteerders. In 2013 wonnen zij hiervoor zelfs een AMMA award in de categorie Beste Media-innovatie.  Ster Extra biedt adverteerders de kans om tijdens hun commercial op televisie een commercial-versterkende premiumactie te vertonen op een tweede scherm. Wanneer het Ster Extra logo in beeld staat tijdens de commercial kunnen kijkers via de Ster Extra app de extra’s zien die de adverteerder aanbiedt.

Een partij die iets soortgelijks aanbiedt is Shazam. De audioherkenningsdienst van Shazam is alom bekend en heeft maar liefst 7 miljoen geïnstalleerde gebruikers in Nederland. Deze realiseren samen rond de 12 miljoen tags per maand. Wat misschien minder bekend is, is dat de dienst ook gebruikt kan worden om een commerciële koppeling te maken tussen een medium waar audio afspeelt naar mobiele devices. Op deze manier kan de gebruiker meer informatie opvragen van de adverteerder door Shazam te activeren tijdens een commercial.

Bovenstaande diensten bieden vele mogelijkheden voor adverteerders. De opties zorgen direct voor interactie met de consument en zijn een uiterst effectieve methode voor adverteerders die bijvoorbeeld een winactie, merkactivatie of samplingactie uitdragen en hun campagne real-time willen activeren. Tevens kunnen adverteerders relevante informatie verzamelen. Zo kunnen adverteerders die Shazam gebruiken bijvoorbeeld zien welke commercial de hoogste engagement en interactie ratio heeft en zien zij ook direct uit welke regio de gebruikers komen, wat handig is voor eventuele retargeting.

Kort samengevat, veel leuke mogelijkheden voor consumenten en dus nieuwe kansen voor adverteerders! Wij staan klaar om al je vragen te beantwoorden.