Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty

IMME 2011 biedt weinig nieuws

DMM was gisteren aanwezig op het Interactive Media and Marketing Event, in de Jaarbeurs te Utrecht. Het was er vrij druk, wat leidde tot ietwat volle zaaltjes. Die waren dan ook veel te klein, en met name bij de Social Media ‘zaal’ moest je er vroeg bij zijn om een en ander te kunnen volgen. Maar de grootste tekortkoming, en tevens bron van ergernis bij velen, was het gebrek aan WiFi (zie ook het logo links). Het 3G netwerk raakte hierdoor zwaar overbelast, met als gevolg een evenement over ‘interactive’ zonder enige mate van interactiviteit. De buzz rondom het event was hierdoor zeer minimaal. Hier vind je een overzicht van de sentimenten rond het event. Het merendeel van de presentaties was weinig vernieuwend, maar we willen jullie toch een indruk geven van enkele sprekers.

Semantic targeting

Richard Sweep van ad pepper vertelde hoe we bannermisplaatsingen kunnen voorkomen. We kennen allemaal het recente geval van Nikon en de berichtgeving over kinderporno, maar onze Oosterburen kunnen er ook wat van. Zo verscheen er ooit een banner van Snickers naast een bericht over honger in 29 Duitse staten. Niet online maar print, en dus nog veel erger: een bericht over Auschwitz dat zij aan zijn ging met een advertentie van een gasleverancier. Pijnlijk, maar waargebeurd.

Targeting zou juist iets moeten toevoegen aan online advertising, maar ook targeting op keyword of context is nog gebrekkig. Het gaat om relevantie: targeting op basis van interesse en intentie, afgeleid uit de content. Semantische targeting gaat uit van betekenis. Hoe het werkt?

Scannen ieder woord => analyse => context i.s.m. overige woorden = betekenis
Betekenis = > classificatie in categorieën => niks te tonen (geen relevantie)? = impressie terug

Optimalisatie op categorie leidt tot een stijgende CTR naarmate de campagne langer loopt. Is er sprake van een negatief sentiment, zoals bijvoorbeeld oorlog, wapens, gokken, rampen of alcohol , dan wordt de ad geblokkeerd. Een dergelijk pakket is op maat samen te stellen, wat het einde zou moeten betekenen van misplaatste banners.

Samsung 3D TV: crossmediaal succes

Tegen het einde van de dag was het tijd voor een presentatie over de crossmediale campagne voor de Samsung 3D LED TV. Director Digital Strategy van Starcom Richard van der Wilk zette de campagne helder uiteen.

Om via meerdere kanalen exposure te genereren is ervoor gekozen alle mediumtypen in te zetten en naast massamedia enkele partnerships aan te gaan. Zo is in samenwerking met Veronica Meimaand Filmmaand geheel geclaimd, is er gedurende drie dagen een 3D-projectie op de Beurs van Berlage getoond en heeft Samsung een brandstore geopend. Met name de 3D-projectie heeft een waar viraal effect tot gevolg gehad: meer dan 1.000 toeschouwer hebben vele filmpjes online gezet en dit heeft zich als een olievlek over het web verspreid. Vervolgens is hier wereldwijde YouTube game-takeover mee geïntegreerd, alsmede een HTML5 mobile takeover. Het gevolg: sociale activatie van 18% van de Nederlandse bevolking, en 50 miljoen mensen wereldwijd. Dit geschiedde via meer dan  2.000 blogs en in totaal zijn er meer dan een miljoen views op YouTube mee behaald. Samsung wist op deze manier hun markaandeel in LCD and LED TV’s met respectievelijk 25% and 30% te vergroten, en via de Crossmedia Tracker van MeMo2 en cashbacks wisten ze van ruim driekwart van de conversies aan welk medium deze aan toe te schrijven waren.

Social media guru’s?

Verder was het event inhoudelijk nogal mager, en werd er veel gesproken over social media. Hoe we webcare als PR instrument zouden moeten inzetten werd uiteengezet door Willemijn Vader, van PR-bureau Whizpr. Webcare komt neer op online aanwezigheid en het managen van de interactie tussen bedrijf en consument. Belangrijk is om je fouten te erkennen, menselijk over te komen en sympathie te wekken. Zo heeft Southwest Airlines (bekend van het gitaardrama) om de goede wil te tonen nu een ‘Chief Apology Officer’(cao) en een blog: Nuts about Southwest (‘Gek op Southwest’). Dichter bij huis zou de NS bijvoorbeeld kunnen melden waarom we precies vertraging hebben, en zo frustatie bij reizigers weg te nemen.

De structuur en grootte van een organisatie is hierbij van belang: kan de webcare worden uitbesteed of moet dit juist intern gemanaged worden? Vragen die uiteindelijk niet beantwoord werden, daarbij komt dat Vader (zoals vele anderen) één lang promotiepraatje voor het eigen bedrijf aan het geven was.

Al met al waren hier veel overeenkomsten met Antal de Waij, John Meulenmans en enkele andere sprekers: social media is allesomvattend en eenzijdige communicatie staat gelijk aan zelfmoord. Geen schokkende nieuwe inzichten, tenslotte is interactie een wezenlijk en essentieel onderdeel van Social Media. Dat men er nog mee wegkomt. Aan de andere kant: hoe vreemd is dat als veel organisaties nog roepen: “Ik wil een facebookpagina en een community!” – en denken dat ze daarmee klaar zijn. Maar dan begint het pas, en dat is iets wat op het event eens temeer duidelijk werd.