Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
13-05-2016:

Gboard: toetsenbord met een ingebouwde zoekfunctie

Het Gboard klinkt als een futuristisch zweefbord zoals we dit kennen uit "Back to the future". En hoewel dit toekomstmuziek is, toont het Gboard van Google de toekomst van zoekmachine-marketing. Het speelt met de app in op het feit dat meer en meer zoekopdrachten via een telefoon worden voltooid. Een initiatief als dit versnelt de trend. Voor wat we kunnen opmaken uit Google's introductie-video, is het gemakkelijk en snel. Niet zoals dat andere Gboard.

Echt multitasken binnen één enkele app

 

 

Google schets meerdere situaties waarin de app handig van pas komt. Stel je bent in gesprek met een goede vriend. Jullie besluiten gezamenlijk een vorkje te gaan prikken. Jij kent nog een leuke zaak, maar het adres is je even ontschoten. Zonder Gboard gebeurt het volgende. Je verlaat het gesprek. Opent Google Maps of Zoeken. Je zoekt de locatie. Je kopieert het adres. Dan open je het gesprek weer, plakt het adres in het gesprek en tot slot verstuur je het bericht. Met Gboard doe je dit allemaal vanaf het toetsenbord. Het zoeken, selecteren, plakken en versturen zijn allemaal slechts met één druk uit te voeren. 

Het blijft echter niet bij de zoekresultaten van Google. Met de app is het ook mogelijk om lokaal naar emoji's te zoeken. En als het niet lukt om je met woorden uit te drukken, maak dan gebruik van de mogelijkheid om treffende GIF's te zoeken. Daarnaast brengt de app het geroemde swipe toetsenbord en de woordvoorspellende functie daarvan naar iOS. Tot slot zien we een naadloze integratie met YouTube en een Google Now-stijl presentatie van bijvoorbeeld relevante vluchtinformatie.

Google wortelt zich in iOS

Aan de oppervlakte is het vreemd dat deze functionaliteit eerst op iOS verschijnt en niet op het Android-platform. Op Android is het al redelijk gemakkelijk om snel aan informatie te komen via Google met Now On Tap en een quick search bar. Op iOS is deze ervaring een stuk minder gebruiksvriendelijk, aldus de projectleider van Gboard.

“On iOS, we’ve found from our own usage that it’s a little more difficult to get quick access to information.” Gboard project lead Rajan Patel

Wie dieper in deze ontwikkeling duikt, ziet dat er wellicht andere motieven aan ten grondslag liggen. Android-gebruikers zijn per definitie onderdeel van het Google-ecosysteem. Een ecosysteem waar Google middels advertenties haar grootste omzet realiseert. Met deze handige toevoeging hoopt Google haar voetafdruk onder iOS-gebruikers te vergroten. Eerder dit jaar werd het bedrag van een mega-deal tussen Google en Apple bekend. Voor een bedrag van 1 miljard dollar verzekerde Google zichzelf van een plekje binnen iOS. 

Denken in micro-momenten

Wie de bovenstaande introductievideo van Google ziet, kan zich wel voorstellen dat dit een prettige ontwikkeling is voor adverteerders. Niet alleen zullen data-profielen van Google-gebruikers verder verrijkt worden, het biedt tevens een makkelijker toegankelijk podium om er te zijn op de momenten die er toe doen. Enkele zaken waar adverteerders rekening mee moeten houden.

  • Denk in micro-momenten
  • Schrijf advertentieteksten voor die momenten en apparaten
  • Maak gebruik van mobiel-specifieke sitelinks
  • Geef mensen die naar jouw bedrijf opzoek zijn een directe bel-link
  • Voeg gestructureerde data toe voor een rijke mobiele ervaring