Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
07-10-2010:

Fysieke marketing met QR-codes

Een QR-code is een tweedimensionale streepjescode en de letters QR zijn een afkorting van Quick Response (“snelle reactie”). De code werd dan ook ontwikkeld om snel decodeerbaar te zijn. QR-codes werden oorspronkelijk alleen in de auto-industrie gebruikt. In Japan beschikte men al vroeg over mobiele telefoons met camera’s en internettoegang, en hier kwam het idee uit voort om de QR-code te gebruiken voor het aanbieden van een URL. QR-codes worden inmiddels algemeen gebruikt in tijdschriften, op bushaltes en op visitekaartjes. Op dezelfde manier kunnen e-mailadressen, contactinformatie, agenda-afspraken, GEO-locaties, sms-berichten, telefoonnummers en teksten worden aangeboden. Tegenwoordig beschikken alle smartphones over een QR-codescanner. De codes zelf kunnen worden aangemaakt met een QR-code generator, die zijn onder meer hier en hier te vinden.

In Nederland is de code bijvoorbeeld terug te vinden op de e-tickets van de NS, maar ook steeds vaker op posters. Hieronder is een mooi voorbeeld van toepassing in dagbladen:

Verder is de nieuwe collectie brillen van Alain Mikli dit najaar exclusief verkrijgbaar in ‘s-Hertogenbosch. Martin Van Warmerdam is de eerste opticien in Nederland bij wie de complete alain mikli-collectie 2011 in de winkel ligt. De film `Paris Pursuit’ laat zien hoe de collectie bij hem in de winkel terecht gekomen is. Op de filmposter staat een QR-code, die je kunt scannen met je mobiel. Die surft dan direct naar de pagina waarop de film te zien is.

Best practises

Voor de beste voorbeelden moeten we echter in Japan zijn. Daar is de gevel van het N Building één grote interactieve QR-code. Hier hebben ze ook nog augmented reality aan toegevoegd. Kijk maar op de onderstaande video:

Integratie van deze techniek in marketing biedt adverteerders sneller en directer contact met de consument. QR-codes kunnen gebruikt worden om traditioneel marketingmateriaal zoals een bedrijfsfilm, visitekaartjes, acties, aanbiedingen of brochures te digitaliseren zodat een gebruiker het materiaal meteen op zijn telefoon ontvangt. Op die manier worden de productiekosten van al het materiaal voor de adverteerder aanzienlijk verminderd en bovendien wordt het gebruiksgemak voor de gebruiker verhoogd. Op dit gebied valt nog veel terreinwinst te behalen voor adverterend Nederland. Boven dit artikel vind je een voorbeeld, scan hem vooral even om een beter idee te krijgen van de werking ervan: