Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
20-09-2016:

Frequency capping; een must in elke retargeting campagne

Mijn vriend en ik hebben dit voorjaar een huis gekocht in Amsterdam. De koop op zich was in deze overspannen woningmarkt al vrij lastig. Maar daarna kwam iets dat misschien nog wel lastiger was, het inrichten van dit paleisje. Zo hangt er al maanden geen lamp in ons hal.

Vorige week was ik dan ook op zoek naar deze perfecte lamp voor onze hal. Deze vond ik helaas niet in het aanbod van de websites waar ik op keek. Wel word ik nu iedere keer dat ik mij op het wereldwijde web waag, overspoeld met advertenties met daarin deze reeds bekeken lampen. Vrij irritant, vind ik zelf.

Retargeting en frequency capping

Retargeting, of ook wel remarketing genoemd, is een veel gebruikt media middel. Een bezoeker van een bepaalde website wordt hierbij later, op het web, nog eens benaderd met een advertentie boodschap. Dit om als adverteerder top-of-mind te blijven en net een eventuele twijfelaar een aankoop nog eens te laten overwegen. Helaas slaan sommige partijen hierin door en worden banner-advertenties geserveerd zonder een limiet van vertoningen aan dezelfde persoon, de zogenoemde frequency cap.

Gevolg: ik zie nog drieduizend keer dezelfde lamp voorbij komen. De lamp die ik sowieso niet wil hebben.

Vraag is dus of deze manier van adverteren wel effectief is. Het lijkt erop dat veel advertenties worden getoond aan bezoekers die toch niet op aankoop zullen overgaan. Hoe komt dit?

Wat wij terug zien in de markt is dat veel retargeting-partijen niet kijken naar kwaliteit, maar enkel naar kwantiteit. Zolang het beoogde aantal sales wordt behaald, is het geoorloofd de consument te irriteren. Hoe deze sales precies worden behaald, is minder relevant. Dus als dit betekent dat hier veel, lees: heel erg veel, bannervertoningen voor nodig zijn, dan is dat geen probleem. 

Vreemd is het wel, want uit verschillende onderzoeken blijkt dat de effectiviteit van een uiting sterk afneemt naarmate de banner vaker getoond wordt aan dezelfde persoon. De CTR neemt af en tevens stijgt de CPC. Een frequency cap is dus wel degelijk nodig, wil je als adverteerder een effectieve, en tevens niet irritante retargeting-campagne voeren.

Hoe gaat de Media Maatschap hier mee om?

Bij de Media Maatschap hebben we jarenlange ervaring met retargeting-campagnes en frequency capping. Onze specialisten bekijken per campagne welke frequentie van banneren het meest geschikt is, om zo de effectiviteit van de retargeting-campagne zoveel mogelijk te waarborgen.

Ons systeem biedt adverteerders de mogelijkheid om een  frequency cap in te stellen op elk niveau, van maand tot zelfs minuut. Wij adviseren vaak om naast een specifieke cap per week, tevens een frequency cap van één vertoning per minuut in te stellen. Op deze manier voorkom je als adverteerder dat er meerdere retargeting-uitingen naast elkaar vertoond worden op dezelfde pagina en er budget verspild wordt.

Ook geïnteresseerd in een effectieve retargeting-campagne, met frequency cap? Neem eens vrijblijvend contact op met één van onze specialisten.

Door: Lisette Vreeken