Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
14-04-2016:

De shift van desktop naar mobiel: de mobiele strategie

Steeds meer mensen maken gebruik van hun mobiele telefoon. Onderweg naar het werk, huis, sportschool, noem het maar op. Onderzoek laat zien dat 87% van de mensen dag en nacht hun telefoon bij zich hebben. Het gebruiken van WhatsApp tot Facebook, maar natuurlijk ook het zoeken via Google.

Het zal dan ook niet verbazen dat Google in 2015 voor het eerst meer zoekactiviteiten op mobiel zag in plaats van de desktop. Des te belangrijker wordt het voor bedrijven om de juiste mobiele strategie in te zetten voor zoekmachinemarketing.

Mobiele strategie

Voor het creëren van een mobiele strategie is er natuurlijk één ding heel belangrijk: een mobielvriendelijke website. Voor Google is dit namelijk een belangrijke graadmeter om jouw advertenties te tonen. Zorg er dus voor dat de website mobielvriendelijk is voordat je aan de slag gaat met je mobiele strategie.

De uitdaging

Met een relevante boodschap op het juiste moment de consument binnen halen. Maar wanneer is dat juiste moment? Het is hierbij belangrijk om te weten in welke beslissingsfase de consument zit. Elke ervaring en diverse prikkels beïnvloeden deze beslissing.   

Belangrijke aspecten voor een mobiele strategie:

  • Aanwezigheid
  • Relevantie
  • Snelheid (mobiele) website

Aanwezigheid

Aanwezigheid op mobiel is de basis voor het opbouwen van een relatie met de consument en het behalen van concurrentievoordeel. Wanneer mobiele gebruikers nou zoeken op Google, YouTube of websites is het belangrijk als bedrijf/merk om aanwezig te zijn. Alle interacties met het merk zijn onderdeel van het creëren van merk bewustzijn. In de uiteindelijke beslissing van de consument kan dit een grote rol spelen.

Relevantie

Relevante informatie verzorgen die de mobiele gebruiker op dat specifieke moment zoekt. Het inspelen op de juiste fase:

  • verkennen & oriënteren;
  • zoeken naar lokale bedrijven/winkels;
  • hoe krijg ik dingen gedaan (het zoeken naar instructies);
  • kopen.

Snelheid website

Het snel laden van de website en makkelijk navigeren is een must voor een positieve website ervaring. De informatie die de consument zoekt moet vindbaar zijn en het koop/aanvraag proces moet moeiteloos verlopen. 

De strategie

De fase waarin de consument zit bepaald welke boodschap je wilt overbrengen. Het opstellen van relevante advertentieteksten en zoekwoorden is van belang. De zoekopdracht geeft de intentie van de consument weer. De locatie waar de consument zich bevindt kan hierbij een belangrijke rol spelen. Hierop inspelen is van belang voor het creëren van de mobiele strategie.

Interesse? Neem voor een passend advies of een volledige opzet van een mobiele strategie contact op met onze specialisten via 020 - 616 0040.

Bron: Micro-moments, Google 2016