Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
19-01-2011:

Coca-Cola & Starbucks, social media topmerken

Wereldwijd zijn Coca-Cola, Starbucks en Oreo de grootste merken als het gaan om fans op social media. Van die drie heeft Coca-Cola de meeste fans op Facebook (bijna 2 miljoen), maar doet Starbucks het met 1,2 miljoen volgers op Twitter een stuk beter dan de 187.000 volgers van Coca-Cola. Hier is een logische verklaring voor: Starbucks promoot actief hun acties via social media, terwijl Coca-Cola vrijwel alleen maar reageert op andere Twitteraars. In hun eigen taal, dat dan weer wel. Ook de Famecount (de allesomvattende meetwaarde) van Starbucks is net wat hoger.

Grote verschillen tussen kanalen

Coca-Cola doet het echter een stuk minder goed wanneer we enkel naar Facebook kijken. Dan wordt de lijst aangevoerd door Texas Hold’em Poker (33,3 miljoen fans), gevolgd door Facebook zelf (32,1), FarmVille (28,4) en Michael Jackson (27 miljoen fans).

Famecount houdt een dagelijks geupdate ranglijst bij van merken op Facebook, die daarnaast ook beschikken over een Twitteraccount of YouTubekanaal. De site is een uitvoerige en bruikbare bron van gebruikscijfers over de grotere sociale netwerken, en biedt gebruikers de mogelijkheid om zich te identificeren en verbinden met hun merken en sterren. Het is ook mogelijk om te filteren op type, regio of trends. Zo moeten we helaas concluderen dat Cristiano Ronaldo de populairste Facebookpagina is van Europa. Als we naar ons eigen land kijken valt het op dat internationaal erkend techblog The Next Web van alle Nederlandse Twitteraccounts het meeste volgers heeft (495.514) en nr. 2 Armin van Buuren (309.873) ver achter zich laat.

Neem vooral zelf eens een duik in de cijfers, er is een hoop interessante informatie uit te halen.