Terug naar nieuwsoverzicht

Meer informatie?

Meer informatie? Neem contact met ons op via 020-6160040.

Of laat uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.

Leave this field empty
17-11-2010:

Apple confronteert fanboys met zichzelf. En de Beatles.

Wat een dag. Maandag viel op de site van Apple de hele dag niets anders te lezen dan de volgende boodschap:

Tomorrow is just another day. That you’ll never forget.

Gevolgd door de aanmoediging vooral de volgende dag terug te keren voor de spannende aankondiging die ging volgen, met daarbij vier klokjes die aangaven hoe laat het op het moment suprême op verschillende plekken in de wereld zou zijn.  Het gevolg: massahysterie onder Apple-adepten en een wereldwijde stroom aan speculaties. Maar wat bleek: het ging slechts om het toevoegen van The Beatles aan de iTunes-collectie. Weliswaar niet gespeend van enige overdrijving (iets waar Apple niet vies van is overigens), maar geenszins een verrassing voor hen die goed hadden opgelet.

Inderdaad een dag om nooit te vergeten. Een dag van een storm aan kritiek en verontwaardiging, maar zegt dat niet meer over de Apple-community dan over Apple zelf? Het is in ieder geval een sterk staaltje marketing en laat zien hoe je een gemeenschap laat warmlopen. Voor iets dat iedere liefhebber al lang en breed heeft gedownload. Muziekliefhebbers duiken massaal op nieuwe streamingdiensten als Spotify, met uitstekende social media integratie, maar ondertussen lanceert Apple met veel toeters en bellen een grijsgedraaide klassieker. Bedankt Steve. En we nemen de volgende mysterieuze doch spectaculaire aankondiging nu al helemaal niet meer serieus.